MOTOPLUS 1 – 2016
Vanaf deze plek allereerst nog de beste wensen voor 2016 en dat het maar een machtig motorjaar mag worden! Ook voor ons is de kop er inmiddels af, want de eerste MotoPlus van de nieuwe jaargang ligt in de bus en in de winkel. Wat gaan we daar in doen? Veel! In de omgeving van Amerika rijden we de nieuwe Indian Scout Sixty, de instap-Indian. De sportieve toermachine? Helemaal terug van eigenlijk nooit helemaal weggeweest. In MotoPlus 1 gaan we op pad met de BMW K1300S, de Honda VFR1200F en de Suzuki GSX-S1000F. En voor de absolute snelheidsfreaks hebben we een vergelijking tussen de Kawasaki H2 en H2R op een heuse kombaan. Ook rijden we kort met de Yamaha XV950 Racer, een café racer met cruisergenen.
Het heeft even geduurd, maar inmiddels ligt er een aardig pak sneeuw op de Alpenhellingen. En die zijn ook in de zomer de moeite waard, zo ontdekten we tijdens een motortrip langs en over diverse Franse skipistes. Op stap zonder navigatiesysteem of kaart, kan het nog? Natuurlijk, in het zadel van een KTM 1290 Super Duke R gebruiken we ons hart als kompas en maken we fantastische rit door Kroatië, Italië en Oostenrijk.
De Spaanse specialbouwer en accessoirefabrikant Radical Ducati werd niet zo lang geleden overgenomen door haar Franse importeur. We nemen er eens kijkje om te ervaren hoe het er onder de Franse vlag aan toe gaat. Ook spreken we in MotoPlus 1 met Niek ten Holt, die zich na een hersenbloeding terugvocht op de motor, een BMW-trike. Voor de doorrijders ook een praktijktest waarin we een flink aantal tochtmutsen aan een intensieve test onderwerpen. Verder test het MotoPlus Lezerspanel een aantal leerreinigings- en leeronderhoudsproducten van S100. Henk Kemper showt in Mijn Trots zijn prachtige Triumph Metisse Thruxton 900 en de Harley-Davidson Rocker/C figureert in de occasionrubriek.
Op de Dakar-rally, die momenteel wordt verreden, na ligt het sportseizoen behoorlijk stil. Tijd om eens andere zaken te belichten, de crashes van het afgelopen MotoGP-seizoen bijvoorbeeld. Wie was de grootste crasher, in welke bochten werd het meest gevallen en wordt er minder of juist vaker gecrasht dan voorheen? In MotoPlus 1 de antwoorden. Ook brengen we een bezoek aan het hoofdkwartier van het Franse GMT94 enduranceteam, waar we alle ins & outs leren over hun Yamaha R1 endurance-machine.
Klik hier als je de volledige inhoud van MotoPlus 1 wilt lezen.