Interview Fabio Quartararo
Vorig jaar nog leek hij, met het uitvallen van dé titelfavoriet Marc Marquez, op weg te gaan naar de winst in het kampioenschap, maar het eindigde voor Fabio Quartararo uiteindelijk met een achtste plaats in het klassement. Teamgenoot Morbidelli werd tweede achter wereldkampioen Joan Mir. Toch maakt de Fransman dit seizoen het opstapje naar Yamaha’s fabrieksteam en lijkt hij sterker dan ooit.
Quartararo reed als 14-jarig jochie met zijn vader in een busje door Frankrijk en Spanje om wedstrijden te rijden. Na twee titeloverwinningen in het Spaanse Moto3-kampioenschap was het Franse ventje met de guitige glimlach de reden dat Dorna de regels aanpaste: als je twee keer op rij de Spaanse Moto3-titel wint ben je, ook al ben je nog geen 16 jaar, klaar voor de Grands Prix. Hij kon met een tiende en dertiende plaats in 2015 en 2016 niet voldoen aan de hoge verwachtingen, dat Wilco Zeelenberg hem in 2019 naar voren schoof om samen met Franco Morbidelli het Sepang Racing Team te vormen getuigde dan ook van lef en visie. Het leidde er uiteindelijk toe dat de Fransman tot jongste polesitter in de koningsklasse zou worden gekroond, met 20 jaar en 14 dagen. Een jaar later zou zijn eerste overwinning volgen, tijdens de eerste race van 2020 die plaatsvond in Jerez. Met drie zeges leek hij titelfavoriet te worden, maar het mocht niet zo zijn. Desondanks stapt de snelle Fransoos in 2021 over naar het fabrieksteam, en ruilt hiermee van zitje met niemand minder dan Valentino Rossi.
Maar wat heeft ‘El Diablo’ gedaan ter voorbereiding op het nieuwe seizoen? Leverde de overstap naar het fabrieksteam niet juist meer druk op, en in hoeverre beïnvloedde zijn coronabesmetting de aanloop naar 2021? Je leest het in MotoPlus 11/2021, die vanaf vrijdag 28 mei in de winkel ligt. MotoPlus automatisch op de deurmat kan natuurlijk ook, klik daarvoor hier.