Indian’s Carbon Flat Tracker
Indian heeft haar FTR-serie uitgebreid met de Indian Carbon 2020. Een met koolstofvezellaminaat beklede uitvoering van de reeds bekende 1.200cc V-twin.
Dat Indian met een in carbon gehulde FTR zou komen, liet het merk eind april al weten. De vraag was toen alleen of het een FTR1200 of toch een straatuitvoering van de Flat Track Racer FTR750 zou worden.
Nu is de kogel door de kerk en kunnen we ons vergapen aan deze prachtige FTR Carbon 2020, aangedreven door dezelfde 120 pk sterke 1.203cc V-twin als de reguliere FTR. Met een surplus aan koolstofvezel doet de Carbon zijn naam eer aan. Zo zijn het voorspatbord, de tank, de airbox-deksels en het kontje gemaakt van het lichtgewicht materiaal. En voor wie dat nog niet duidelijk genoeg is, is op de tank ook duidelijk de tekst FTR Carbon te lezen.
Verder is de motor met alle moderne vernuft uitgerust. Denk daarbij aan ABS, tractie-, stabiliteits- en wheelie-controle, drie rijmodi, cruise control, LED-verlichting, een LED-touchscreen, USB-snellader en Bluetooth-connectiviteit. Het drooggewicht van de FTR Carbon ligt volgens Indian op 228 kilo. Volgetankt moet de motor zo’n 235 kilo wegen.
Saillant detail: de niet-carbon uitvoering van de FTR legt volgetankt 5 kilo minder op de weegschaal. Daarnaast weegt al het carbon en vernuft ook op de prijs, want de Indian heeft een vanafprijs van € 20.890,-.
Een koopje? Nee, maar wel bijzonder!