Nieuws

Gespot: Husqvarna Svartpilen 1301

Hopla, dat gaat heel wat sneller dan verwacht. De reeds aangekondigde Husqvarna Vitpilen 401 en 701 maken nog niet eens hun officiële meters op de openbare weg, of nummer drie uit de lijn staat al in de startblokken. Onlangs werd namelijk deze Husqvarna concept op de gevoelige plaat vastgelegd, na alle waarschijnlijkheid betreft het de koning uit de Vitpilen-lijn, de 1301 met in het vooronder de 75° V-twin van KTM’s 1290 Super Duke.
Hij was een tijdje terug al enigszins aangekondigd door KTM-opperhoofd Stefan Pierer, – in een interview vertelde hij dat er druk werd gewerkt aan een compleet Husqvarna wegmodelpallet variërend van een 125 tot een 1300 V-twin – maar dat het zo’n vaart zou lopen, had niemand verwacht. Extra opvallend is het feit dat het niet de power cruiser à la Ducati XDiavel betreft, een motor waarvan zowel Pierer als huisdesigner Kiska hebben aangekondigd dat deze er uiterlijk 2019 komt, maar duidelijk een Husqvarna-exponent van de 173 pk sterke Super Duke R, die voor komend jaar ook op de planning staat voor een Euro4-kuur. De technische basis bestaande uit (sub)frame, enkelzijdige swingarm, vering en remmerij lijkt bijna volledig identiek, qua styling echter bewandelen ieder toch wel echt een eigen weg. Is de Super Duke R al niet bepaald eenheidsworst, de Husqvarna doet er nog een flink schepje eigenzinnigheid bij bovenop. Het horizontale lijnenspel van zowel de langgerekte tank (met de opvallende uitstulpingen aan de zijkanten) als de zit zijn onmiskenbaar dezelfde stijl als de 401 en 701 Vitpilen. Al is de buddy van deze 1301 Svartpilen duidelijk minder vlak dan die van de 401 en 701, met name om ergonomisch tegenwicht te bieden aan het veel grotere vermogen van de dikke V-twin. Onder de streep een heel opvallend design dat futuristische kenmerken combineert met dynamische, duidelijk voorwiel gerichte lijnen, al blijft het natuurlijk de vraag in hoeverre het design van de uiteindelijke productieversie dat van dit prototype benaderd. Het ultrakorte kontje bijvoorbeeld, lijkt niets anders dan wat aankleding van het subframe. De aanwezigheid van duo-voetsteunen, in tegenstelling tot die van de Super Duke niet aan het sub- maar hoofdframe bevestigd, doet echter vermoeden dat er inderdaad in een duozit is voorzien. Als zal deze sowieso niet echt uitblinken in ruimte comfort, getuige het achterlicht dat in de kentekenplaathouder is geïntegreerd. Ofwel, heel veel ruimer dan dit zal de achterzijde niet gaan uitvallen. Al blijft dat natuurlijk koffiedik kijken, het zal nog wel even duren voor we daar echt uitsluitsel over krijgen. Alhoewel, het zou ook maar weer veel sneller kunnen zijn dan verwacht. Laten we het hopen!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws