Premium

Eerste Test Yamaha R7

Het supersport-segment verkeert al jaren in zwaar weer. Het motto ‘Win on Sunday, sell on Monday’ is al enige tijd niet meer van toepassing. Sterker nog, na het verdwijnen van de CBR600, ZX-6R, GSX-R600 en nu ook de YZF-R6, is het supersport-segment zo goed als doodgebloed. Om het gat tussen de R3 en R1 te vullen presenteerde Yamaha onlangs de R7!

Bij de naam R7 zullen veel mensen nog de associatie maken met het superbike-wapen van Noriyuki Haga, maar daar lijkt de nieuwe R7 niet echt op. De Japanners hebben de nieuwe R7 namelijk voorzien van (bijna) hetzelfde 689cc paralleltwin-blok als de MT-07, die alleen een remkoppelbegrenzer aangemeten kreeg. Daarnaast beschikt de R7 onder andere over stalen buizenframe (die door middel van een steilere balhoofdhoek en korter rijwielgedeelte iets sportiever is gemaakt), Kayaba USD-voorvork, radiale Advics-remmen, en – in tegenstelling tot de MT-07 – een ruitje. Het ontbreekt de R7 aan overbodige poespas als verschillende mappings en elektronische hulpsystemen en dat is, eerlijk is eerlijk, ook wel eens lekker. Helemaal op het circuit, zo ondervinden we tijdens de eerste kennismaking met de nieuwkomer in het Spaanse Almeria, waar niet alleen vier circuitsessies, maar ook een reguliere wegtest op het programma staat.

Benieuwd of de R7 weet te overtuigen, zowel op het circuit als op de openbare weg? Je leest het allemaal in MotoPlus 20/2021. Een abonnementje scoren kan natuurlijk ook, klik daarvoor hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws