Eerste Test Triumph Speed Twin
Vergeleken met het 2020-model is er niet bepaald een verschil van dag en nacht met nieuwe Speed Twin. Maar zoals ze in Engeland zeggen: ‘There’s more than meets the eye’. En dat is een heerlijk excuus om de nieuwe Speed Twin eens even de sporen te geven.
Je ziet het dus niet direct, maar er zijn wel degelijk wat veranderingen doorgevoerd. Zo kreeg de 1200cc-paralleltwin een Euro5-kuur, is ‘ie nu goed voor 100 pk (3 paarden meer dan voorheen), schuift het rode gebied 500 toeren op én geeft ‘ie zowel het topvermogen als het maximum koppel 500 toeren eerder af (bij respectievelijk 7.250 en 4.250 tpm). Daarnaast is er ook aan het rijwielgedeelte het één en ander aangepast. De klassieke telescoopvoorvork werd verruild voor een upside down-variant van Marzocchi, bovendien bijten de M50 monoblocks van Brembo zich nu vast in twee Ø 320 millimeter remschijven.
Klinkt best aan de sportieve kant voor een retro bike die onthaasten in hoofdletters schrijft. Of valt het best mee? Om daar achter te komen gingen we er uiteraard mee op pad. De bevindingen over deze heerlijke Britse twin vallen natuurlijk te lezen in MotoPlus 19/2021!