Premium

Eerste Test Honda NT1100

Het is geen geheim dat er in Honda’s modelgamma een gat gaapte. Na het verdwijnen van bijvoorbeeld de Deauville, CB1000F, VFR en Crosstourer ontbrak een praktische allrounder voor alledag en weekenden weg met de motorclub. Met de nadruk op ontbrak, want de NT1100 vervult deze rol op overtuigende wijze.

De NT1100 grossiert in het typische Honda-gevoel, opstappen en wegwezen. Iedere journalist, of ‘ie nou 1.70 of 1.90 meet, voelt zich meteen thuis in het zadel van de Japanner. Daarnaast beschikt onze testmotor ook over de DCT-versnellingsbak (niet standaard), en die vergt precies twee seconden gewenning voordat het voelt alsof je al duizenden kilometers met de automaat hebt gereden. Kortgezegd is deze NT de volgende stap voor huidige NC-rijders die toe zijn aan wat meer spanning. Daarbij heeft Honda ook op de kosten gelet. Dat verklaart meteen waarom de NT een kettingaandrijving heeft en geen cardan. Ook ontbreekt een elektronisch veersysteem, gecombineerd remsysteem en IMU (lees: bochten-ABS en hellingshoekafhankelijk tractiecontrole). Het zal wel, geen moment voelt het als een gemis. Maar kaal is ‘ie zeker niet, de standaarduitrusting bestaat namelijk onder meer uit een middenbok, handvatverwarming, handmatig verstelbaar windscherm, zijkoffers, Apple Carplay, cruise-control, vijf rijmodi, evenals een 12V- en USB-aansluiting. En mocht dat nog niet genoeg zijn is er ook nog de keuze uit een Urban-, Touring en Voyage-pakket (de laatste is een combi van de eerste twee). Daarmee wordt het wel een hele serieuze motorfiets, met 238 hele (rijklare) kilo’s. Zonder DCT welteverstaan, die voegt nog eens 10 kilo extra toe. Oh ja, de zijkoffers zijn ook niet meegeteld en omdat we dan toch bezig zijn tellen we de topkoffer en mistlampen ook mee, en komen we uit rond de 270 kilo voor de DCT-variant.

Klinkt behoorlijk, maar eenmaal in het zadel voelt dat niet zo. De ‘gewichtloze kilo’s’ maken namelijk al lange tijd deel uit van het eerdergenoemde Honda-gevoel en verdwijnen dus als sneeuw voor de zon. Hoe de NT verder bevalt lees je allemaal in MotoPlus 23/2021. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.