Nieuws

Eerste Test Ducati Monster

Oktober 1992, de IFMA in Keulen. Ducati presenteert de M900, ‘Il Mostro’. Een toen revolutionair concept: een naakte fiets gebaseerd op een superbike-frame (van de 888) met daarin het klassieke luchtgekoelde tweekleps-blok. Het uiterlijk werd bepaald door het volledig zichtbare stalen vakwerkframe, de forse tank, de korte neus met het rechte stuur en de opvallend korte achterzijde. De legendarische Monster was geboren!

Nu, 28 jaar later, lanceert Ducati een volledig nieuwe Monster-generatie. Qua cilinderinhoud liggen ze dicht bij elkaar, maar daarmee houden de paralellen dan ook wel op. Het meest opvallende is het ontbreken van het karakteristieke stalen vakwerkframe, maar tegelijk is dat geheel in lijn met de oorspronkelijke gedachte. Het nieuwe model heet ook gewoon Monster, zonder verdere aanduiding. Het is in feite de opvolger van de Monster 821, maar het zal ook de enige Monster-variant zijn die nog leverbaar is. Ducati zelf noemt ‘m trouwens officieus de ‘Monster ristretto’, naar het zeer geconcentreerde kopje Italiaanse koffie, dat “in slechts een paar druppels koffie alle essentie, alle smaak en alle energie van een kop koffie bevat. En de nieuwe Monster bevat alle essentie van Ducati in de meest compacte, lichte en essentiële vorm.” Italiaanser wordt een analogie niet snel!
Afijn, vergeleken met de 821 is de 2021-Monster een compleet nieuwe machine, qua motorblok, frame, uiterlijk, alles. De twee meest essentiële veranderingen zijn natuurlijk dat het stalen vakwerkframe is verdwenen en de nieuwe versie van het 937cc-blok.

Hoewel hij dus niet meer de karakteristieke kenmerken van het oorspronkelijke model van 1993 (vakwerkframe, luchtgekoeld blok) heeft, volgt hij nog wel degelijk de oorspronkelijke Monster-filosofie: een van een superbike afgeleid frame met daarin een straatgeoriënteerd blok. Hoe vertaalt zich dit in de praktijk? Je leest het allemaal in de eerste test met de nieuwe Ducati Monster in MotoPlus 8/2021! Het laatste motornieuws, uitgebreide (vergelijkings)testen en onderhoudende reportages en interviews elke twee weken standaard op de deurmat? Klik dan hier…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

21 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...

Overig nieuws