‘Dynamisch’ ABS voor BMW
Afgelopen najaar tilde KTM, in samenwerking met Bosch, met haar nieuwe MSC (Motorcycle Stability Control) het ABS naar een heel nieuw plan. Kort door de bocht betreft het een ABS-systeem dat ook (optimaal) werkt onder een hellingshoek. Ook BMW heeft nu een dergelijk ‘nieuwe generatie’ ABS in de aanbieding, helaas nog wel enkel voor superbike paradepaardje HP4. Op zich begrijpelijk, aangezien deze standaard is uitgerust met zowel dynamische tractiecontrole (DTC) als een (semi)-actief elektronisch rijwielgedeelte, waarvoor de machine is behangen met een heel cluster aan sensoren, waaronder een hellingshoeksensor. Het nieuwe, tot ABS Pro gedoopte systeem wordt op deze bestaande sensoren aangesloten, waarna er dankzij een serie complexe algoritmes ook onder een hellingshoek maximaal vertraagd kan worden zonder het gevaar van een blokkerend voorwiel. Het systeem is geïntegreerd in de bestaande elektronica, afhankelijk van de gekozen rijmodus is het derhalve ook in- of actief. In de modi Rain en Sport is ABS Pro ingeschakeld, wanneer de circuitstand Race of Slick is geselecteerd, is het inactief, aangezien de veiligheid bevorderende techniek volgens BMW puur voor de openbare weg bedoeld is.
ABS Pro, dat naar verwachting binnen afzienbare tijd voor meer modellen beschikbaar zal worden, kan af fabriek worden besteld, maar ook achteraf worden gemonteerd. In Duitsland gaat het systeem € 380,00 kosten, de exacte Nederlandse prijs, die waarschijnlijk niet heel veel zal afwijken, is nog niet bekend.