Duur speeltje
Zeven jaar geleden tekenden de destijds nog vage contouren van het nieuwe Arch Motorcycles zich af tegen de horizon, toen Keanu Reeves, die van die films inderdaad, zich bij Gard Hollinger van LA County Choprods meldde voor een sissybar, of all things. Qua ideeën zitten de twee al snel op één lijn en na niet al te lange tijd smeden ze plannen voor de bouw van een lekker gespierde retro-cruiser, ‘custom build’ uiteraard. Het prototype daarvan is niet alleen de directe aanleiding geweest voor de oprichting van Arch Motorcycles, het is tevens de machine die de basis vormt voor het eerste echte wapenfeit van deze in Los Angeles residerende motorfabrikant: deze KRGT-1.
Tussen prototype en presentatie van de in een zeer gelimiteerde oplage beschikbare ‘productieversie’ gingen overigens wel drie jaar verloren. Tijd die Hollinger vooral besteedde aan het perfectioneren van zowel vorm – van de 200 componenten wordt nagenoeg alles in eigen huis gefabriceerd – als functie. Basis van het apparaat is een eigenbouw stalen wiegframe met daarin gemetseld een volumineus twee liter (2.032 cc) S&S blok. Luchtgekoeld, V-twin, 45° blokhoek, losse zesversnellingsbak, Amerikaans dus. Die aandrijfunit, on-Amerikaans opvallend met een O-ring ketting als eindoverbrenging, is volgens de folder goed voor 122 pk en 122 newtonmeter koppel aan het achterwiel. Zelfs in combinatie met het behoorlijk rijke drooggewicht van 244 kilo (ondanks gebruik van onder meer lichtgewicht carbon wielen) zou dat toch ruim voldoende moeten zijn voor wat kwiek stuurwerk. Qua vering kan de KRGT-1 daarbij dan gelukkig bogen op een paar uiterst capabele, volledig instelbare veerelementen: voor prijkt er namelijk een USD-vork van Öhlins, achter een monoshock van Race Tech met hydraulisch instelbare veervoorspanning.
Een prachtig resultaat, zeker de tweedelige aluminium tank (66 frees- en draaiuren) met daar overheen de centrale framebuis, waar een nogal kapitaalkrachtig prijskaartje aan hangt: de prijs begint bij een dikke zestig mille. Voor dat geld krijg je overigens wel wat ergonomische vrijheid in de keuze van onder meer de plaatsing van de voetsteunen en stuur. Valt nog wel mee dus… Info: www. archmotorcycle.com