Connected Ride prototypes gepresenteerd
In 2016 startten BMW, Yamaha en Honda een samenwerkingsverband genaamd ‘Connected Motorcycle Consortiums’, met als primair doel het ontwikkelen van een technische standaard voor het onderling communiceren van voertuigen (vehicle-to-vehicle-communication). En dan specifiek op het gebied op motoren, omdat de reeds bestaande systemen te weinig rekening hielden met motoren. De techniek, gebaseerd op een wereldwijde, uiterst nauwkeurige satelliet gestuurde communicatiestandaard, moet het in de toekomst mogelijk maken dat voertuigen elkaar onderling al hebben gedetecteerd, nog voor het menselijk het heeft waargenomen. Bij een kruispunt bijvoorbeeld, kun je dan al vooraf een waarschuwing krijgen wanneer een van links komende auto de voorrangsregels (per ongeluk) negeert, waardoor je veel eerder op een potentieel gevaarlijke situatie kunt anticiperen. In München werden onlangs de eerste prototypes met de nieuwe techniek onthuld in de vorm van een BMW R1200RS, Honda Africa Twin en Yamaha Tracer 900 Connected Ride. Over de concrete veiligheidstechniek blijven de fabrikanten nog wat vaag: “Naast een kruispunt- en linksafslaan-assistent beschikken de motoren nog over talrijke andere systemen met als doel het voorkomen van ongelukken tussen auto’s en motoren. Daarbij krijgt zowel de motorrijder zelf als de andere verkeersdeelnemer een waarschuwing bij een potentieel gevaarlijke situatie.” Niet heel concreet dus, al geeft de foto van het dashboard wel deels aan wat we ons ongeveer bij het systeem moeten voorstellen. Dat systeem lijkt vooralsnog vrij volumineus, aangezien het bijna een volledige zijkoffers in beslag neemt, al zal de definitieve versie waarschijnlijk wel een stuk compacter uitvallen.