Nieuws

Conceptvergelijking naked versus allroad

Het grootste deel van de nieuwe registraties in de eerste helft van dit jaar zijn ofwel allroads, ofwel naked bikes. En als we kijken naar 2019, dat was dat niet veel anders. De tendens is bovendien stijgend. Niet echt verwonderlijk, want ze bieden veel dynamiek en hebben ook een behoorlijk praktische kant.

Hoe comfortabel, sportief of degelijk je het wilt hebben, is niet alleen maar een kwestie van categorie, maar ook van persoonlijke voorkeur. Snaarstrak en zonder windbescherming 250 kilometer per uur knallen? Rechtop zittend over verkeersdrempels denderen? Met meer dan 150 pk modder opspuiten? Kan allemaal tegenwoordig.
Beide populair, beide met sterkere en zwakkere punten en dan rijst al snel de vraag: hoogpotig of naakt? Ofwel allroad of naked? Daar kom je natuurlijk maar op één manier achter. Proefondervindelijk inderdaad. We hebben daarom drie populaire duo’s gemaakt, beide met vrijwel identieke blokken, maar dan net even anders verpakt. Zij gaan de strijd met elkaar aan op de openbare weg, maar daarnaast hebben we diverse testomstandigheden als het ware gecomprimeerd op een testterrein en de stopwatches erbij gepakt. Meten is weten immers!

BMW R1250GS Adventure of R1250R? KTM 1290 Super Adventure R of 1290 Super Duke R? Yamaha Ténéré 700 Rally of MT-07? De één biedt meer bescherming, de ander is lichter. De één heeft comfort hoog in het vaandel, de ander een zo puur mogelijke rijbeleving. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar wat is nu het beste of meest pakkende compromis? We zoeken het voor je uit in MotoPlus 21/2020, vanaf 30 oktober in de winkel. Liever een abonnement? Klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws