Nieuws

Eerste test Harley-Davidson Sportster S

Tegelijk met de compleet nieuwe Pan America allroad – die eind april werd gelanceerd – ontwikkelde Harley-Davidson ook een nieuwe powercruiser rond hetzelfde nieuwe en potente watergekoelde 1.252cc-motorblok. Tijdens de ontwikkelingsfase werden er al foto’s van deze ‘Bronx’ – zoals hij toen nog werd genoemd – naar buiten gebracht. Nu, ruim drie maand na de Pan America, wordt ook deze nieuweling op de markt gebracht, zij het onder de naam Sportster S.

Die naamgeving is best bijzonder en kan wellicht zelfs tot verwarring leiden. Het allereerste model rolde in 1957 van de band, waarbij de Sportster altijd, een beetje oneerbiedig gezegd, het etiket ‘kleine instap-Harley’ had. Afwijkend van de rest van het HD-gamma had de Sportster ook een motorblok met geïntegreerde versnellingsbak. De nu gelanceerde Sportster S heeft echter totaal niets meer van doen met die oorspronkelijke versie(s). In feite ligt deze nieuweling in de basis veel dichter bij de V-Rod, die Harley als echte powercruiser tussen 1999 en 2017 op de markt bracht. Niet alleen qua uiterlijk schurkt de nieuweling daar tegen aan, ook motorisch heeft hij er veel van weg: de V-Rod werd aangedreven door een in samenwerking met Porsche ontwikkelde watergekoelde DOHC V-twin met 1.247 cc en 125 pk topvermogen, terwijl het blok van de nieuwe Sportster S 121 pk uit een hypermoderne watergekoelde 1.252 cc V-twin haalt. Deze Revolution Max 1250 werd voor de Sportster niet 1 op 1 uit de Pan America overgenomen, maar kreeg een flink aangepaste tuning. Hij moest op topvermogen inleveren, maar kreeg daar wel erg veel trekkracht onderin plus lekker soepele draai-eigenschappen voor terug.

Over vermogen en koppel dus weinig te klagen, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk vooral om hoe gebruiksvriendelijk die prestaties zich ontpoppen en of het rijwielgedeelte er ook op voorbereid is. In hoeverre dat het geval is, lees je in MotoPlus 16/2021, nu in de winkel.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.