Nieuws

Ziet Yamaha’s ruigste allroad er zo uit?

Yamaha’s veelzijdige Ténéré 700 is uitgegroeid tot publiekslieveling en bestseller. Yamaha laat met het Raid-prototype zien dat de allroad nog veel ruiger kan. Een recente octrooiaanvraag bewijst dat het prototype in productie gaat. Zo ziet hij er waarschijnlijk uit.

Omdat sommige Ténéré-kopers niet alleen op asfalt en gravelwegen rijden, presenteerde Yamaha tijdens EICMA 2021 de Ténéré 700 Raid-prototype. Die straalt van top tot teen uit dat hij ook van zwaar terrein absoluut geen schrik heeft. Het model ziet er veel meer offroad-gericht uit dan de huidige T7 en heeft een nieuwe dubbele benzinetank aan de voorkant. Yamaha ziet in serieproductie waarschijnlijk af van de tank aan de achterzijde die nog wel op het prototype zit.

De huidige Ténéré laat zich met de nodige accessoires ook al omtoveren tot betere offroadmotor of woestijnschip. Yamaha lijkt dit deel van de koek in de toekomst niet te willen overlaten aan de accessoire-industrie, maar gaat zelf spullen aanbieden. Yamaha zelf noemt dit ‘een nieuw hoofdstuk in het Ténéré-verhaal’. Kom maar op met dat hoofdstuk.

De technische hoogtepunten van het prototype zijn onder meer een compleet titanium uitlaatsysteem van Akrapovic, een getuned motormanagementsysteem van Yamaha Racing, een nieuwe airbox met high-performance luchtfilter en een kettingtandwiel dat is vergroot van 46 naar 48 tanden. Yamaha monteert een grotere radiateur met twee ventilatoren voor extra koeling en een nieuwe oliekoeler. Een Rekluse-koppeling vergemakkelijkt het wegrijden en voorkomt dat de motor smoort. De koppeling komt samen met een nieuw koppelingsdeksel en -hendel.

Natuurlijk is het rijwielgedeelte – zichtbaar – opgewaardeerd. De Ø 48 mm KYB- upside-down vork biedt nu 270 millimeter veerweg en is gemonteerd in CNC-gefreesde kroonhelften. De schokdemper heeft een veerweg van 260 millimeter en een nieuw linksysteem zorgt voor een meer progressieve werking. Een 300 mm remschijf aan de voorzijde verhoogt – in combinatie met raceblokken, een nieuwe remcilinder en remhendel – de remkracht. Stalen omvlochten leidingen en een 267 mm achterremschijf ronden de rem-upgrade af.

De Raid werd door Yamaha in Europa ontwikkeld met de hulp van offroadcracks Alessandro Botturi en Pol Tarrés. Het doel was het volledige potentieel van de Ténéré 700 te benutten. Daarom is het prototype uitvoerig getest in de Marokkaanse woestijn. Wat er dan mogelijk is, kun je hier zien. En als je echt wilt weten wat Pol Tarres allemaal in zijn mars heeft, mag je deze video beslist niet overslaan.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws