Zestig mille voor über Ducati V4 SP
Onder het motto ‘waar ga ik vandaag eens met al m’n geld naar toe?’, nemen we een kijkje bij Ducati. Wie lekker overijverig in de configurator van de Italianen klikt, plakt moeiteloos vijftienduizend euro op een Panigale V4 SP, die dan nog steeds straatlegaal is, maar wel meer dan een halve ton kost.
Het is het weer hetzelfde verhaal: Ducati’s Superleggera is uitverkocht. Waar moet het geld dan heen? Bij BMW weten ze er wel raad mee, maar je wil per se een Panigale om de favoriete route af te raffelen. De huidige SP-versie is met zijn basisprijs van € 42.990,- aanzienlijk goedkoper dan de € 100.000,- kostende Superleggera. Een belachelijk prijsje, daarom lachen je golfmaatjes in de jachthaven slechts. Gelukkig heeft Ducati allerlei fijne en dure dingen klaarliggen om de Panigale V4 SP te upgraden. Als je alles meerekent wat de homologatie niet in gevaar brengt, kom je ruwweg rond de € 60.000,- uit. Kijk, dan hebben we het tenminste ergens over!
Ducati’s uitgebreide catalogus bevat in ieder geval een bijzonder product, dat de Panigale SP zwaarder en trager maakt: een set magnesium velgen à raison de € 4.885,-. Ze zijn afgewerkt in mat goud en wegen 700 gram meer dan de standaard carbonvelgen. Dat klinkt als weggegooid geld, maar hoeft het niet te zijn. De ultralichte carbonvelgen maken de motorfiets, zo vinden sommigen, wel erg schichtig. Als je op zoek bent naar wat meer stabiliteit op je thuisbaan dan is dit een verstandige investering van vijf mille. Als alternatief kunnen de originele carbonvelgen worden voorzien van zevenhonderd gram balansgewichten. Maar dat is een ander verhaal en, net als dit, niet helemaal serieus.
Daar hoeft het uiteraard niet bij te blijven, bij Ducati kun je gelukkig nog veel meer geld uitgeven. Een leuke titanium toeter van Akrapovic scheelt 800 gram en voegt € 5.011,- toe aan de factuur. In ruil daarvoor is het uitlaatsysteem goedgekeurd in Europa, maar niet in de VS, Taiwan, Rusland en Australië. Voor nog eens vijfduizend euro koop je nog 26 extra onderdelen in alle maten en vormen. De meeste zijn gemaakt van koolstofvezel. Daaronder bevinden zich natuurlijk allerlei delen die de originele kuip gedeeltelijk vervangen. Het duurste stuk carbon is de nummerplaathouder voor € 405,-, het goedkoopste de zelfklevende tankpad voor € 64,-.
Voor nóg meer extra centen krijg je ook meer comfort. Het multimediasysteem kost bijvoorbeeld € 254,-. Hiermee koppel je smartphone en communicatiesysteem aan de helm. De optionele handvatverwarming mag natuurlijk ook niet aan de uitrusting ontbreken, koude handen op het circuit gaan immers ten koste van de rondetijden. Voor € 288,- ben je het mannetje. Voor de eigen achterzijde kan er € 203,- worden geïnvesteerd in het speciale racezadel. Er is ook een iets hogere pilotenstoel voor dezelfde prijs, maar die kan enkel geworden gebruikt zonder de speciale carbon tankpad die de knieën meer grip verschaffen. En omdat wel helemaal all-in gaan, wordt ‘m dat dus niet.
Ducati levert de Panigale V4 SP alleen in de zogenaamde WSBK winterkleurstelling. Voor € 823,- koop je echter een likje verf, pardon, een geanodiseerde coating, voor de remklauwen van Brembo. Verkrijgbaar in rood of zwart. Trouwens, als je nog een bedrag van vier cijfers over hebt: wat dacht je van een Arai-helm in carbon en Corse-design voor € 4.255,-?