Nieuws

Youngtimers hebben ook karakter

Een beeldschone motor die in 22 jaar maar 14.500 km heeft gereden en waar van de achterband nog steeds vet profiel heeft… Zo’n youngtimer is toch de droom van elke liefhebber?

Het bleek echter dat heel lang stilstaan met zo af en toe een paar liter benzine na een korte rit leidde tot een verbijsterend hoog benzinegebruik. Dat verdiende aandacht.

Een Triumph Trident uit 1992 is veel minder sleutelvriendelijk dan zijn voorvader, de T150V. De carburateurs gingen er af en werden bij een gerenommeerd bedrijf ultrasoon gereinigd. Dat leverde geen resultaat op. De Trident bleef te rijk en rommelig lopen. Dan haal je alles nog eens uit elkaar. Kijkt alles na. Controleert de vlotters op lekkage en niveau…

Bouwt alles weer eens in. Dat gepriegel is intussen routine. En je weet precies waar te drukken en te duwen om de carburateurs op hun plek te krijgen zonder het luchtfilter te slopen…

En dan start je en rij je een blokje om…

En de linker uitlaatdemper is weer roetig aangeslagen als de loop van een te vaak gebruikt stuk scheepsgeschut.

Dan wordt het tijd voor een extra sigaar en een vroeg glas whiskey.

Na diep denkwerk wordt er dan besloten eens op Internet te gaan zoeken naar mensen die vertellen dat ze verstand hebben van ouwe Hinckey Triumphs. Zo wordt Kat motoren – www.katmotoren.nl gevonden.

Per telefoon wordt het probleem uitgelegd.

“Ah, dat is typisch voor vroege Triumphs. De vlotterunits van de (Mikuni) carburateurs gaan lekken. Dan gaat hij te rijk lopen. We hebben nieuwe sets liggen. Die kun je morgen in huis hebben”.

Zo makkelijk kan het zijn.

Probleem opgelost.

De suggestie: Vertrouw niet alleen op je eigen vaardigheid en de kennis van een gewoon goed motorbedrijf waar jouw motor een ‘vreemde eend’ in de bijt is. Ook youngtimers hebben blijkbaar zo hun eigenaardigheden. En als zo’n yountimer er dan niet eentje van de grote merken is….

Raadpleeg dan een specialist. Een echte. Geen Google Forum Goeroe. Maar een bedrijf dat meer dan vrijblijvend advies geeft of alwetend blaat. Een echt bedrijf

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws