Yamaha YZF-R1M vs Ducati Panigale V4S
Het is een raspaard en hij is supersterk en bloedsnel: de YZF-R1M blijft ook na de Euro5-update het visitekaartje van Yamaha. Maar ook in Bologna weten ze hoe ze visitekaartjes maken: de Panigale V4S Corse is niet alleen ontzettend snel, maar maakt ook enorm veel hebzucht los. Twee droommachines met elkaar vergeleken.
Natuurlijk, het gaat hier ook om het nog weer hoger leggen van de prestatielat: nog sneller, nog meer hightech. Maar dat is het niet alleen. Zaken als meer vermogen, minder gewicht, slimmere elektronica en uiteindelijk snellere rondetijden zijn tenslotte altijd de centrale doelen waarnaar wordt gestreefd bij superbikes. Bij raspaardjes als de M-versie van de voor 2020 vernieuwde YZF-R1 en de Panigale V4S Corse gaat het echter niet alleen om de pure prestaties. Het gaat ook om uitstraling, om te laten zien wat er mogelijk is.
Loepzuiver
Beide machines zijn het resultaat van een lange ontwikkelingslijn, die op zeer verschillende punten is begonnen maar ze momenteel zo dicht bij elkaar heeft gebracht dat er duidelijke overeenkomsten zijn. Beide viercilinders, meer dan 200 pk en tot aan de tankdop volgestouwd met elektronica (IMU-sensoren voor ABS, tractie-, launch-, wheelie- en slide-controle en motorremregeling). Goed, dat alles is inmiddels zo’n beetje de standaard in de superbike-categorie. Maar hier hebben we ook nog twee keer een semi-actief Öhlins-veersysteem.
Ook mooi: het zijn beide onverholen eenzitters zonder ook maar een greintje bagagemogelijkheden. Je kunt je creditcard meenemen, dat is het wel. Als compensatie voor deze puristische ontberingen krijgen we twee turnapparaten met een loepzuiver gevoel voor de voorkant zoals alleen sportmotoren dat kunnen geven.
Testbank
De YZF-R1M perst er na de Euro5-update op onze testbank 204 pk uit, dat is zowaar 7 pk meer dan het Euro4-model van vorig jaar. Dat is een aanzienlijke toename op dat toch al hoge niveau en het laat zien dat de modificaties aan de cilinderkop effectief zijn. Het nog hogere topvermogen zal in de praktijk voor de meeste rijders waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn, maar mooi is het wel.
De Ducati-V4 heeft een duidelijk evenwichtigere koppelkromme (en dus vermogensafgifte), maar die heeft met zijn 1.103 cc dan ook een ruim tien procent grotere cilinderinhoud. Daarmee levert hij niet eens zo veel meer topvermogen, maar wel een beter gevulde kromme. Overigens haalde bij ons alleen de eerste Panigale V4S zijn opgave (zelfs nog iets meer), de testmotoren daarna bleven steeds wat achter bij de opgegeven 214 pk, in dit geval 7 pk.
Lees de hele vergelijkingstest, met al onze metingen en bevindingen, in MotoPlus 02 /2020, ook digitaal beschikbaar via deze link.
TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN | ||
MOTOR | Ducati Panigale V4 S | Yamaha YZF-R1M |
Bouwwijze | viercilinder vietakt 90° V-motor | viercilinder-lijnmotor met 90°-krukas |
Injectie | 4 x Ø 52 mm | 4 x Ø 45 mm |
Koppeling | natte multiplaat (remkoppelbegrenzer) |
natte multiplaat (remkoppelbegrenzer) |
Boring x slag | 81,0 x 53,5 mm | 79,0 x 50,9 mm |
Cilinderinhoud | 1.103 cc | 998 cc |
Compressieverhouding | 14,0 : 1 | 13,0 : 1 |
Max. vermogen* | 157,5 kW (214 pk) bij 13.000 tpm |
147 kW (200 pk) bij 13.500 tpm |
Max. koppel* | 124 Nm bij 10.000 tpm | 113 Nm bij 11.500 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | ||
Frame | aluminium hoofdframe, blok meedragend |
aluminium brugframe |
Voorvork | upside-down, Ø 43 mm | upside-down, Ø 43 mm |
Stuurdemper | elektrohydraulisch | elektrohydraulisch |
Remmen v/a | Ø 330/245 mm | Ø 320/220 mm |
Hulpsystemen | ABS, tractiecontrole | ABS, tractiecontrole |
Wielen | 3.50 x 17; 6.00 x 17 | 3.50 x 17; 6.00 x 17 |
Banden | 120/70ZR17; 200/60ZR17 | 120/70 ZR17; 200/55 ZR17 |
Banden in test | Pireli Supercorsa SP | Bridgestone RS11 |
MATEN EN GEWICHTEN | ||
Wielbasis | 1.469 mm | 1.405 mm |
Balhoofdhoek | 65,5° | 66,0° |
Naloop | 100 mm | 102 mm |
Veerweg v/a | 120/130 mm | 120/120 mm |
Zithoogte¹ | 825 mm | 835 mm |
Rijklaar gewicht volgetankt¹ | 203 kg | 204 kg |
Laadvermogen¹ | 167 kg | 184 kg |
Tankinhoud | 16,0 liter | 17,0 l |
Onderhoudsinterval | 12.000 km | 10.000 km |
Prijs NL | € 34.496,00 | € 28.999,00 |
Prijs B | € 30.296,00 | € 25.999,00 |