Nieuws

Yamaha YZF-R1M vs Ducati Panigale V4S

Het is een raspaard en hij is supersterk en bloedsnel: de YZF-R1M blijft ook na de Euro5-update het visitekaartje van Yamaha. Maar ook in Bologna weten ze hoe ze visitekaartjes maken: de Panigale V4S Corse is niet alleen ontzettend snel, maar maakt ook enorm veel hebzucht los. Twee droommachines met elkaar vergeleken.

Natuurlijk, het gaat hier ook om het nog weer hoger leggen van de prestatielat: nog sneller, nog meer hightech. Maar dat is het niet alleen. Zaken als meer vermogen, minder gewicht, slimmere elektronica en uiteindelijk snellere rondetijden zijn tenslotte altijd de centrale doelen waarnaar wordt gestreefd bij superbikes. Bij raspaardjes als de M-versie van de voor 2020 vernieuwde YZF-R1 en de Panigale V4S Corse gaat het echter niet alleen om de pure prestaties. Het gaat ook om uitstraling, om te laten zien wat er mogelijk is.

Loepzuiver

MotoPlus Vergelijkingstest Ducati Panigale V4S Yamaha YZF R1M 19

Foto: MotoPlus

Beide machines zijn het resultaat van een lange ontwikkelingslijn, die op zeer verschillende punten is begonnen maar ze momenteel zo dicht bij elkaar heeft gebracht dat er duidelijke overeenkomsten zijn. Beide viercilinders, meer dan 200 pk en tot aan de tankdop volgestouwd met elektronica (IMU-sensoren voor ABS, tractie-, launch-, wheelie- en slide-controle en motorremregeling). Goed, dat alles is inmiddels zo’n beetje de standaard in de superbike-categorie. Maar hier hebben we ook nog twee keer een semi-actief Öhlins-veersysteem.

Ook mooi: het zijn beide onverholen eenzitters zonder ook maar een greintje bagagemogelijkheden. Je kunt je creditcard meenemen, dat is het wel. Als compensatie voor deze puristische ontberingen krijgen we twee turnapparaten met een loepzuiver gevoel voor de voorkant zoals alleen sportmotoren dat kunnen geven.

Testbank

MotoPlus Vergelijkingstest Ducati Panigale V4S Yamaha YZF R1M 15

Foto: MotoPlus

De YZF-R1M perst er na de Euro5-update op onze testbank 204 pk uit, dat is zowaar 7 pk meer dan het Euro4-model van vorig jaar. Dat is een aanzienlijke toename op dat toch al hoge niveau en het laat zien dat de modificaties aan de cilinderkop effectief zijn. Het nog hogere topvermogen zal in de praktijk voor de meeste rijders waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn, maar mooi is het wel.

De Ducati-V4 heeft een duidelijk evenwichtigere koppelkromme (en dus vermogensafgifte), maar die heeft met zijn 1.103 cc dan ook een ruim tien procent grotere cilinderinhoud. Daarmee levert hij niet eens zo veel meer topvermogen, maar wel een beter gevulde kromme. Overigens haalde bij ons alleen de eerste Panigale V4S zijn opgave (zelfs nog iets meer), de testmotoren daarna bleven steeds wat achter bij de opgegeven 214 pk, in dit geval 7 pk.

Lees de hele vergelijkingstest, met al onze metingen en bevindingen, in MotoPlus 02 /2020, ook digitaal beschikbaar via deze link.

TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN
MOTORDucati Panigale V4 SYamaha YZF-R1M
Bouwwijzeviercilinder vietakt 90° V-motorviercilinder-lijnmotor
met 90°-krukas
Injectie4 x Ø 52 mm4 x Ø 45 mm
Koppelingnatte multiplaat
(remkoppelbegrenzer)
natte multiplaat
(remkoppelbegrenzer)
Boring x slag81,0 x 53,5 mm79,0 x 50,9 mm
Cilinderinhoud1.103 cc998 cc
Compressieverhouding14,0 : 113,0 : 1
Max. vermogen*157,5 kW (214 pk)
bij 13.000 tpm
147 kW (200 pk)
bij 13.500 tpm
Max. koppel*124 Nm bij 10.000 tpm113 Nm bij 11.500 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Framealuminium hoofdframe,
blok meedragend
aluminium brugframe
Voorvorkupside-down, Ø 43 mmupside-down, Ø 43 mm
Stuurdemperelektrohydraulischelektrohydraulisch
Remmen v/aØ 330/245 mmØ 320/220 mm
HulpsystemenABS, tractiecontroleABS, tractiecontrole
Wielen3.50 x 17; 6.00 x 173.50 x 17; 6.00 x 17
Banden120/70ZR17; 200/60ZR17120/70 ZR17; 200/55 ZR17
Banden in testPireli Supercorsa SPBridgestone RS11
MATEN EN GEWICHTEN
Wielbasis1.469 mm1.405 mm
Balhoofdhoek65,5°66,0°
Naloop100 mm102 mm
Veerweg v/a120/130 mm120/120 mm
Zithoogte¹825 mm835 mm
Rijklaar gewicht volgetankt¹203 kg204 kg
Laadvermogen¹167 kg184 kg
Tankinhoud16,0 liter17,0 l
Onderhoudsinterval12.000 km10.000 km
Prijs NL€ 34.496,00€ 28.999,00
Prijs B€ 30.296,00€ 25.999,00
Ducati vs Yamaha

Foto:MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws