Nieuws

Yamaha YZF-R1M vs Ducati Panigale V4S

Het is een raspaard en hij is supersterk en bloedsnel: de YZF-R1M blijft ook na de Euro5-update het visitekaartje van Yamaha. Maar ook in Bologna weten ze hoe ze visitekaartjes maken: de Panigale V4S Corse is niet alleen ontzettend snel, maar maakt ook enorm veel hebzucht los. Twee droommachines met elkaar vergeleken.

Natuurlijk, het gaat hier ook om het nog weer hoger leggen van de prestatielat: nog sneller, nog meer hightech. Maar dat is het niet alleen. Zaken als meer vermogen, minder gewicht, slimmere elektronica en uiteindelijk snellere rondetijden zijn tenslotte altijd de centrale doelen waarnaar wordt gestreefd bij superbikes. Bij raspaardjes als de M-versie van de voor 2020 vernieuwde YZF-R1 en de Panigale V4S Corse gaat het echter niet alleen om de pure prestaties. Het gaat ook om uitstraling, om te laten zien wat er mogelijk is.

Loepzuiver

Foto: MotoPlus

Beide machines zijn het resultaat van een lange ontwikkelingslijn, die op zeer verschillende punten is begonnen maar ze momenteel zo dicht bij elkaar heeft gebracht dat er duidelijke overeenkomsten zijn. Beide viercilinders, meer dan 200 pk en tot aan de tankdop volgestouwd met elektronica (IMU-sensoren voor ABS, tractie-, launch-, wheelie- en slide-controle en motorremregeling). Goed, dat alles is inmiddels zo’n beetje de standaard in de superbike-categorie. Maar hier hebben we ook nog twee keer een semi-actief Öhlins-veersysteem.

Ook mooi: het zijn beide onverholen eenzitters zonder ook maar een greintje bagagemogelijkheden. Je kunt je creditcard meenemen, dat is het wel. Als compensatie voor deze puristische ontberingen krijgen we twee turnapparaten met een loepzuiver gevoel voor de voorkant zoals alleen sportmotoren dat kunnen geven.

Testbank

Foto: MotoPlus

De YZF-R1M perst er na de Euro5-update op onze testbank 204 pk uit, dat is zowaar 7 pk meer dan het Euro4-model van vorig jaar. Dat is een aanzienlijke toename op dat toch al hoge niveau en het laat zien dat de modificaties aan de cilinderkop effectief zijn. Het nog hogere topvermogen zal in de praktijk voor de meeste rijders waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn, maar mooi is het wel.

De Ducati-V4 heeft een duidelijk evenwichtigere koppelkromme (en dus vermogensafgifte), maar die heeft met zijn 1.103 cc dan ook een ruim tien procent grotere cilinderinhoud. Daarmee levert hij niet eens zo veel meer topvermogen, maar wel een beter gevulde kromme. Overigens haalde bij ons alleen de eerste Panigale V4S zijn opgave (zelfs nog iets meer), de testmotoren daarna bleven steeds wat achter bij de opgegeven 214 pk, in dit geval 7 pk.

Lees de hele vergelijkingstest, met al onze metingen en bevindingen, in MotoPlus 02 /2020, ook digitaal beschikbaar via deze link.

TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN
MOTOR Ducati Panigale V4 S Yamaha YZF-R1M
Bouwwijze viercilinder vietakt 90° V-motor viercilinder-lijnmotor
met 90°-krukas
Injectie 4 x Ø 52 mm 4 x Ø 45 mm
Koppeling natte multiplaat
(remkoppelbegrenzer)
natte multiplaat
(remkoppelbegrenzer)
Boring x slag 81,0 x 53,5 mm 79,0 x 50,9 mm
Cilinderinhoud 1.103 cc 998 cc
Compressieverhouding 14,0 : 1 13,0 : 1
Max. vermogen* 157,5 kW (214 pk)
bij 13.000 tpm
147 kW (200 pk)
bij 13.500 tpm
Max. koppel* 124 Nm bij 10.000 tpm 113 Nm bij 11.500 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium hoofdframe,
blok meedragend
aluminium brugframe
Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 43 mm
Stuurdemper elektrohydraulisch elektrohydraulisch
Remmen v/a Ø 330/245 mm Ø 320/220 mm
Hulpsystemen ABS, tractiecontrole ABS, tractiecontrole
Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 3.50 x 17; 6.00 x 17
Banden 120/70ZR17; 200/60ZR17 120/70 ZR17; 200/55 ZR17
Banden in test Pireli Supercorsa SP Bridgestone RS11
MATEN EN GEWICHTEN
Wielbasis 1.469 mm 1.405 mm
Balhoofdhoek 65,5° 66,0°
Naloop 100 mm 102 mm
Veerweg v/a 120/130 mm 120/120 mm
Zithoogte¹ 825 mm 835 mm
Rijklaar gewicht volgetankt¹ 203 kg 204 kg
Laadvermogen¹ 167 kg 184 kg
Tankinhoud 16,0 liter 17,0 l
Onderhoudsinterval 12.000 km 10.000 km
Prijs NL € 34.496,00 € 28.999,00
Prijs B € 30.296,00 € 25.999,00

Foto:MotoPlus

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.