Xenon, mag dat?
In het lopende nummer van het clubblad van de Moto Guzziclub staat een heel interessant artikel over de voors en tegens van Xenon verlichting. En die ’tegens’ dat zijn er nog al wat, terwijl de pluspunten vaak maar ‘schijn’ zijn.
Daar bij komt dan nog dat het in een aantal landen verboden is om op de motorfiets xenon verlichting te voeren. RAI Vereniging en de Motorrijders Actie Groep (MAG) attenderen motorrijders erop dat zij met het voeren van Xenon-verlichting in sommige Europese landen in overtreding zijn en het risico op een bekeuring lopen.
In andere Europese landen bestaat een vergelijkbare situatie, echter niet overal. Met name in Duitsland en Oostenrijk worden wel degelijk aanvullende eisen – vooral op het gebied van hoogteverstelling – gesteld en ben je in overtreding als je hier niet aan voldoet.
In Frankrijk is het voeren van achteraf gemonteerde Xenon-verlichting ronduit verboden als dit geen onderdeel vormt van de typegoedkeuring. Op dit moment worden alleen enkele typen van BMW (optioneel) af-fabriek met Xenon-verlichting geleverd en vormt het onderdeel van de typegoedkeuring.
Bron: de Koerier/RAI/MAG