Nieuws

WK Supersport 2022, dit verandert er!

Zoals bekend veranderen de regels binnen het WK Supersport voor komend seizoen, dit met het oog op de komst van nieuwe machines naar het kampioenschap van onder andere Ducati, MV Agusta en Triumph. Wat gaat er veranderen?

Om met die nieuwe motorfietsen te beginnen: komend seizoen maken in ieder geval de Ducati Panigale V2, de Triumph Street Triple 765 en de MV Agusta F3 800 hun opwachting op de Supersport-grid, terwijl ook de MV Agusta F3 Superveloce en de Suzuki GSX-R750 gehomologeerd zijn.

Om geen enkel motorconcept te bevoordelen, zijn er diverse aspecten waar gedurende het seizoen naar gekeken gaat worden. Daarbij kun je denken aan rondetijden vergeleken met andere deelnemers, speed traps, raceresultaten en meer. Deze zaken kunnen indien nodig iedere drie races worden aangepast om het prestatieniveau gelijkwaardig te houden. Aan de hand van de voorgaande zes races zal op dat gebied steeds een vinger aan de pols worden gehouden en kan het vermogen van bepaalde motorconfiguraties worden verlaagd of juist verhoogd.

Als ‘nulmeting’ dient een aantal intensieve Dyno-testen bij dezelfde instantie, waarbij onder andere steeds dezelfde brandstof en motorolie is gebruikt. Aan de hand van deze testen, worden straks ook de toerentalbeperkingen voor de diverse motorconfiguraties vastgesteld.

Door de nieuwe regelgeving verandert ook het aantal motorblokken dat gedurende het seizoen mag worden gebruikt. Voor motoren met een cilinderinhoud tussen 400 en 600 cc is dat één motorblok per 2,5 raceweekends; voor motoren tussen 601 en 799 cc is dat één motorblok per drie raceweekends en voor motoren van 800 cc en meer is dat één motorblok per 3,5 raceweekends. Ook kan teams tijdens of tussen evenementen en na het seizoen gevraagd worden om motorblokken af te staan voor een controle of een vergelijk met een referentie-motorblok op een Dyno-bank bij een goedgekeurde instantie onder toezicht van stafleden van de FIM, organisator Dorna en een lid van het betreffende team.

Net als in het WK Supersport 300, waarin ook diverse motorconfiguraties met verschillende cilinderinhouden tegen elkaar uitkomen, geldt er in het WK Supersport komend seizoen eveneens een gecombineerde gewichtslimiet. Er is daarbij sprake van een ‘soft’ maximum gewicht en een ‘hard’ minimum gewicht voor de motorfietsen. Als het softe maximum gewicht is bereikt of wordt overschreden, dan hoeft het gecombineerde minimum gewicht niet gehaald te worden. De motorfiets zelf mag nooit onder het ‘hard’ minimum gewicht komen. Motorfiets en coureur worden na iedere race in racestaat gewogen.

Ook het bandenreglement wijzigt, met als belangrijkste nieuwtje dat er voor een team per raceweekend minder banden beschikbaar zijn. Waar in 2021 tijdens een weekend nog 17 banden mochten worden gebruikt, zijn dat er komend seizoen nog 15, zeven voor- en acht achterbanden. Badenleverancier Pirelli stelt steeds een minimum van twee compounds beschikbaar voor zowel voor- als achterband en dat met een minimum allocatie van zes per compound.

Klik hier voor de voorlopige 2022-kalender van het WK Superbike en Supersport

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws