Nieuws

Waterstof dus

Waterstof dus…Motortfietstechnologie loopt achter. want waar motorfietsproducenten die ‘electrisch gaan’ het in de toekomst nog steeds met steeds betere accu’s proberen, daar heeft de auto industrie vanaf nu massaal ingezet op waterstof als brandstof

.Drie grote autofabrikanten Daimler, Ford en Nissan gaan samen auto’s produceren die op waterstof rijden. Deze ‘Fuel Cell Vehicles’ (FCV’s) moeten vanaf 2017 met honderdduizenden van de band rollen. De samenwerking is een duidelijk signaal naar beleidsmakers dat voor autofabrikanten waterstof de brandstof van de toekomst is.

Nieuwe techniek

De meeste elektrische auto’s die nu rondrijden, hebben accu’s die worden opgeladen met stroom afkomstig uit conventionele energiecentrales en daarnaast nog gewone brandstof. In de nieuwe waterstofauto’s – fuel cell vehicles (FCV’s) – wordt elektriciteit opgewekt door in een brandstofcel waterstof en zuurstof samen te persen.

Deze FCV’s stoten in feite alleen water uit, kunnen langere afstanden rijden dan de huidige elektrische auto’s en in enkele minuten worden bijgevuld.

Een waterstofauto is alleen milieuvriendelijk en duurzaam als de energie die in eerste instantie gebruikt wordt om het waterstofgas te vormen milieuvriendelijk is opgewekt. Bovendien moet er naar oplossingen voor de opslag van waterstof worden gezocht omdat er voor rijden op waterstof veel waterstof nodig is en de energiedichtheid van waterstofgas laag is.

 

Gelukkig is de tweewielerwereld ook wakker geworden en Suzuki neemt daar het voortouw.

 

Maar wat de toekomst ons uiteindelijk gaat brengen?

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws