Warmdraaien – Nooit te oud om te leren!
Een mens is nooit te oud om te leren, dat ontdekte collega Eric Bulsink enkele weken geleden ook, toen hij zich ter ere van het 120-jarig bestaan van Harley-Davidson onderdompelde in de Amerikaanse motorwereld.
Eric bezocht er het fraaie Harley-Davidson-museum in Milwaukee en sprak daar uitgebreid met Bill Davidson, zoon van de legendarische Willy G. Davidson en kleinzoon van oorspronkelijke oprichter William H. Davidson. En voor het echte Harley-gevoel reed hij vervolgens een paar zonnige dagen door California op twee 120th Anniversary-modellen: de FLHCS Heritage Classic en de FLHTK Ultra Limited.
Iedereen die er wel eens geweest is, zal ongetwijfeld kunnen beamen dat motorrijden in Amerika zeer relaxed is, en eigenlijk in niets te vergelijken is met rijden in Europa. Want waar ons verkeer vooral jachtig en stressvol is, daar gaat het in Amerika toch allemaal even een paar versnellinkjes lager
Sowieso is hard rijden er uit den boze en is 60 à 70 mijl per uur (100 à 110 km/uur) de max, maar veel meer nog valt de rust en gelatenheid op van alle weggebruikers. Inhalen op een secundaire weg is echt ‘not done’, net als voordringen bij een verkeerslicht trouwens, of nog net voor een auto of vrachtwagen de weg opschieten. Nee, iedereen geeft elkaar gewoon de ruimte en niemand rijdt agressief met het mes tussen de tanden. Wat een verademing! Juist bij die manier van ‘cruisen’ komt zo’n Harley-Davidson helemaal tot zijn recht: voor het eerst in zijn toch al best lange motorleven begreep Eric waar het bij zo’n Harley-Davidson om draait. Nooit te oud om te leren, zeg maar…
Ter ere van zijn bezoek aan het Harley-Davidson Museum in Milwaukee kreeg Eric uit handen van Bill Davidson trouwens een ‘Guardian Bell’. Voor wie dat niets zegt: een Guardian Bell heeft te maken met een Amerikaanse legende: al sinds er motorfietsen zijn, zijn er ook kwade geesten die verantwoordelijk zijn voor pech onderweg. Maar volgens die legende helpt een klein rinkelend belletje aan je motor deze kwade geesten verjagen. Volgens de legende werkt een Guardian Bell echter alleen als je hem krijgt van iemand die het goed met je voor heeft en je dus wil behoeden voor de kwade geesten onderweg. En als je dan zo’n belletje van iemand als Bill Davidson persoonlijk mag ontvangen, is dat dan toch best bijzonder…
Over jubilea gesproken: in MotoPlus 5 van dit jaar schreef ik dat de registratie van de 800.000e motorfiets in Nederland bijna een feit was. Welnu, inmiddels is het zover, weten we na een kattenbelletje van het RDC, de instantie die verkoop- en registratiestatistieken voor de automotive branche bijhoudt. Wie de eigenaar is van deze rijdende mijlpaal wordt om privacy-redenen natuurlijk niet bekendgemaakt, maar wel leuk om te weten is dat het feestbeest in kwestie geen gloednieuwe machine met alle toeters en bellen is, maar een ‘oud beestje’ met een kwart eeuw levenservaring. Heel gek is dat niet, aangezien de gemiddelde leeftijd van een derde van het totale Nederlandse motorpark 25 jaar of zelfs nog ouder is. Afijn, vanaf deze plek nog eens 25 jaar veilige kilometers gewenst voor deze ‘jubilaris’ en op naar een miljoen registraties!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus