Warmdraaien

Warmdraaien – Eén jaar garantie

Leuke occasion op het oog? Dan profiteer je bij BOVAG aangesloten motorzaken sinds begin deze maand van twaalf in plaats van de voorheen gebruikelijke zes maanden garantie. Iedereen blij?

Voor het hoe en waarom achter deze verlening van de garantieperiode moeten we eerst even naar Brussel. Daar is gesleuteld aan de Europese regelgeving rond de wettelijke garantie, ofwel de wettelijke conformiteitsregels, met als resultaat dat de periode van omkering van de bewijslast bij de zogeheten wettelijke garantie sinds 27 april van zes naar twaalf maanden is gegaan. Dat geldt voor alle denkbare soorten consumentenproducten en sinds begin deze maand ook voor de BOVAG-garantie op motorfietsen. Die conformiteitsregels zeggen kort door de bocht dat een door de consument gekocht product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten.

Inderdaad, een redelijk multi-interpretabele en wat vage omschrijving, maar de bepalingen rond de wettelijke garantie zijn er wel degelijk op gebaseerd en ook de verkopende partij moet het er mee doen. Bij een klacht van de koper moet de verkopende partij nu dus in de eerste twaalf maanden na aankoop aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht van de consument. Slaagt de verkopende partij daar niet in, dan moet de klacht tijdig en zonder enige overlast voor de klant worden verholpen door de verkoper.

Goed nieuws voor de consument natuurlijk, maar waar de een mogelijk voordeel heeft, heeft een ander een mogelijk nadeel. Voor de ondernemer wordt het risico immers groter. Uit de praktijk blijkt namelijk dat bij een verdubbeling van de garantieperiode, in dit geval van zes naar twaalf maanden, de kans op een defect in het tweede half jaar weliswaar iets kleiner is dan in de eerste periode, maar door de bank genomen liggen de gemiddelde kosten per schadegeval in het tweede halve jaar blijkbaar hoger dan in de eerste zes maanden – dit uiteraard afhankelijk van merk en type motorfiets, gebruik en kilometrage. Voor ondernemers kan het dus geen kwaad een extra buffertje voor garantieclaims aan te leggen en het zal me ook niet verbazen als motorfietsen met een verhoogd risico op defecten in die twaalf maanden niet meer in de showroom belanden, maar veel sneller doorgeschoven worden naar ‘de handel’. En dat occasions hierdoor een stuk duurder gaan worden, is zeker ook niet onaannemelijk. Ook lijkt het me niet ondenkbaar dat inruilprijzen dalen, omdat ondernemers hun risico beter af willen dekken. Gaan particulieren gebruikte motoren dan weer meer onder elkaar verkopen, zoals bijvoorbeeld in Duitsland ook veel gebeurt? Dat zou kunnen, maar in dat geval heeft de kopende partij natuurlijk helemaal geen garantie.

Bezwaren vanuit de handel kan ik me aan de ene kant goed voorstellen, maar een garantieperiode van twaalf maanden lijkt me aan de andere kant ook best billijk. Wie kent er wat dat betreft niet iemand die vlak na het aflopen van de garantieperiode van zes maanden tegen een onvoorzien probleempje met flinke financiële gevolgen is aangelopen? Toch mag er ook best voor gewaakt worden dat die consumentenbescherming niet tot in het absurde doorschiet, aangezien er in de Europese wandelgangen ook stemmen opgingen om de wettelijke garantie op te rekken tot 24 maanden of zelfs tot in het oneindige. Mag je bijvoorbeeld van een motor van tien jaar oud verwachten dat er in de eerstvolgende twee jaar niets mee aan de hand is? Laat staan als garantie tot in het oneindige wordt opgerekt.

Doorgeslagen Europese regelgeving? Tja, dit blijft heel lastige materie. Consumentenbescherming is een groot goed, maar het moet mijns inziens ook de voor de verkopende partij werkbaar en realistisch blijven. De omschrijving dat ‘een gekocht product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten’ is wellicht een te vrijblijvende paraplu om alle consumentengoederen onder te scharen.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws