Warmdraaien

Warmdraaien – De tijd van de durfals

Als je mij vraagt of we over pakweg een jaar of vijftien allemaal elektrisch rijden, tenminste in het geval van een nieuw gekochte motorfiets, schiet een van mijn wenkbrauwen onwillekeurig nog steeds in een twijfelende frons. In kan me er nog weinig bij voorstellen, maar als het aan Brussel ligt gaat het wel degelijk gebeuren. In deze MotoPlus kom je twee nieuwe exponenten van dat ‘stekker rijden’ tegen: de Energica Experia en de Stark Varg. Een inmiddels gevestigde elektrische naam en een nieuwkomer met serieuze ambities. Worden dit spelers van de (nabije) toekomst?

Motorfietsen lijken tot dusver nog redelijk buiten schot te blijven in de Brusselse geboden en worden in de regel (nog) niet expliciet genoemd in de berichtgeving, maar dat ook in de motorbranche niet onder de radar kan blijven ligt natuurlijk voor de hand. In eerste instantie zal het als in de auto-industrie gaan om de verkoop van nieuwe motoren, dus ook de grote fabrieken zullen een keer overstag moeten en daarnaast biedt het kansen aan nieuwkomers, al zullen er van die laatste categorie waarschijnlijk flink wat net zo snel verdwijnen als ze gekomen zijn. Het Italiaanse Energica lijkt wat dat betreft al een blijvertje. Het heeft al een aardige serie (vooral) nakeds op de wielen gezet, prima uitgerust en afgewerkt ook, en de Italianen hebben daarnaast de nodige ervaring opgedaan in de racerij door de MotoE-klasse als bijprogramma van de MotoGP van elektrische krachtbronnen te voorzien, een rol die vanaf komend seizoen trouwens overgenomen gaat worden door Ducati.

Met de nieuwe Experia doet Energica er duidelijk een stapje bovenop en mikt het heel nadrukkelijk op de allroad-rijder. En wat doet die in de regel? Inderdaad, kilometers vreten. En daarin ligt natuurlijk de uitdaging voor een fabrikant van elektrische motorfietsen. Een mooie papieren actieradius beloven ze allemaal, maar we weten inmiddels dat de praktijk vaak een stukje weerbarstiger is en dat die range nogal eens wil tegenvallen. Hoe het zit met de actieradius van de nieuwe Experia, wat toch van doorslaggevend belang gaat zijn voor een machine van dit kaliber, was collega Ad op het moment dat ik deze Warmdraaien tik nog volop aan het ontdekken in de Dolomieten. Dat lees je iets verderop, vanaf pagina 18.

Nog wat verderop lees je dat testrijder Toine van Dijk de Stark Varg elektrische crossmotor wat dat betreft het voordeel van de twijfel geeft. Maar verder was Toine vol lof over de Stark Varg – wat zoveel betekent als ‘sterke wolf’ – en durft hij met al zijn cross- en enduro-ervaring wel te stellen dat de crosswereld met deze nieuwe Zweedse machine aan de vooravond van een echte revolutie staat. Inderdaad, dat zijn flinke woorden en lees en oordeel vooral zelf, maar achter dit project zit dan ook een heel serieuze partij. Grote man achter deze nieuwkomer is namelijk de Zweed Anton Wass, een van de oprichters van de wereldwijd opererende 24MX-webshop met meer dan een miljoen motorcrossers als klant. Met het marktonderzoek zit het dus wel snor, maar de ambities van Stark Future, zoals het bedrijf officieel heet reiken verder. Veel verder. Wass gaat de vergelijking met Elon Musk en Tesla niet uit de weg, zoals je in het interview bij de test kunt lezen, en heeft al aangekondigd dat er in de loop van 2023 een enduromotor én een wegmotor gepresenteerd gaan worden. Hollanders als we zijn, houden we nog wel een ‘eerst-zien-dan-geloven’-slag om de arm, maar op het LiveWire-project van Harley-Davidson en BMW’s elektrische scooters na blijft het bij de traditionele motorfabrikanten toch angstvallig stil op elektrisch gebied en lijkt deze wereld – voorlopig – aan de voeten te liggen van durfals met een goed gefundeerde basis als Energica, Stark Future en ook Zero.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws