Warmdraaien

Waar knalden de champagnekurken na het bekend worden van de motorverkopen?

Ondanks de corona-perikelen zijn er in 2020 maar liefst 14.622 nieuwe motorfietsen verkocht, het hoogste aantal sinds 2009. Zelfs de sluiting van de showrooms in december – werkplaatsen mochten gelukkig wel doordraaien – stond een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2019 niet in de weg.

Naast deze hoge nieuwverkopen wisselden in 2020 ook meer dan 130.000 gebruikte motoren van eigenaar, waarvan er 52.175 door dealers werden verkocht als occasion. Deze recordcijfers geven reden tot optimisme: onze tweewieler is andermaal ontdekt als ideale hobby om de grote boze wereld te ontvluchten. Het genieten begint immers zodra je de motor uit de stalling haalt en een meer corona-proof hobby is bijna niet denkbaar. Ook profiteert de motor van de huidige behoefte aan individueel vervoer. Motorrijscholen zijn ook bijkans volgeboekt, al hebben die helaas weer te maken met het probleem dat het CBR op dit moment geen examens afneemt. Per saldo knalden de champagnekurken dus in de motorbranche, want nadat iedereen in het voorjaar zijn hart vasthield in de eerste lockdown, legde 2020 ons geen windeieren.

Toch is het de vraag of die champagnekurken ook bij Yamaha knalden. Zij leken immers erg hard op weg naar het marktleiderschap in 2020 met 2.477 nieuwverkopen, 320 meer dan in 2019 en goed voor een marktaandeel van ruim 17%. Maar dat was buiten de waard gerekend, want alhoewel Tom Crooijmans als Head of BMW Motorrad Nederland in een interview in MotoPlus 22/2020 nog zei dat het marktleiderschap voor BMW nooit een doel op zich was, besloot het Duitse merk om bij het scheiden van de markt op 31 december in één klap nog 181 nieuwe BMW’s te laten registreren; de kentekens werden op naam gezet zonder dat deze motoren ook daadwerkelijk verkocht waren. Ter info: alle andere merken samen registreerden op oudjaarsdag 10 motorfietsen…

Met die extra 181 geregistreerde motorfietsen van 31 december kwam BMW in totaal in 2020 op 2.541 stuks, waarmee het merk zich dus voor het elfde jaar op rij marktleider mag noemen. Natuurlijk feliciteren we ze daarmee van harte. Dit soort registratie-trucs zijn namelijk van alledag: vrijwel alle merken hebben in het verleden hun cijfers op deze manier wel een keer ‘opgepoetst’, bijvoorbeeld door eind december opeens honderd 125cc scooters te ‘verkopen’, die daarvoor nog niet weg waren te geven. Zo’n partij verdwijnt dan meestal achter de schermen en wordt doorverkocht naar een ander land waar ze wel gevraagd zijn.

In het geval van BMW zien we veel van deze machines waarschijnlijk in 2021 terug in de proefritten- vloot van de importeur of van de 18 dealers; als elke dealer een stuk of tien motorfietsen als demo of huurmotor inzet, is het aantal eenvoudig te verklaren. En uiteindelijk zullen deze machines als ‘jong-gebruikt’ met korting worden verkocht, en dat is gezien de enorme vraag naar goede, jonge occasions helemaal geen slecht idee. In Duitsland bestaat het fenomeen ‘Jahreswagen’: je kunt er bijna-nieuwe auto’s waar medewerkers van de Duitse autofabrieken een tijdje in hebben gereden met veel korting kopen. BMW lijkt dit idee hier dus te adopteren bij de motorfietsen, want in 2020 werden maar liefst 827 van hun 2.541 nieuw geregistreerde motoren (dus bijna éénderde deel) eerst door de importeur of dealer op naam gezet en pas later doorverkocht. Alle merken hebben zo een voorraad demo-motoren – die onder meer in de MotoPlus-testen worden gebruikt –, maar BMW tilt het met deze aantallen nu wel naar next level. En registreerde zo ongeveer 500 motoren meer dan nummer 2 Yamaha en nummer 3 Kawasaki. In een markt waar goede occasions schaars zijn is het een slimme constructie, maar het zet dat marktleiderschap toch in een ander daglicht.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws