Warmdraaien

Te luid is uit

Vorige week dinsdag mocht Hugo Pinksterboer als voortrekker van de ‘Te luid is uit’ actie het door vele partijen uit de motorwereld ondersteunde convenant aanbieden aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Het Te luid is uit-convenant kwam tot stand door een samenwerking van de MAG, KNMV, Nederlandse motormedia – waaronder MotoPlus – en onder meer Motoshare. Het vraagt motorrijders rekening te houden met de omgeving en eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken. Want we leven in Nederland met bijna 18 miljoen mensen op een heel klein stukje wereld, waar vliegtuigen overheen vliegen, waar treinen, auto’s, vrachtwagens en fietsers rijden, waar wordt gemaaid en gezaagd, maar waar ook van de zon wordt genoten, gewandeld en uitgerust. En waar wij dus ook graag willen kunnen motorrijden. En als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden, moet dat lukken.
Binnen het grote geheel wordt de motorrijder helaas echter steeds vaker als zondebok aangewezen, en worden er steeds meer wegen voor ons afgesloten om de vermeende overlast tegen te gaan. Met het onder meer ook door Rai en Bovag ondersteunde convenant durft de motorwereld de hand in eigen boezem te steken: om te voorkomen dat er nog meer wegen afgesloten worden zien wij het belang van handhaving op de motorrijders verantwoordelijk zijn voor de ervaren overlast met hun open uitlaten en hun rijgedrag. Ook spreekt het convenant zich uit voor een overheidscampagne die motorrijders op positieve wijze onder de aandacht brengt.

En gelukkig valt het kwartje inmiddels in de motorwereld: steeds meer motorrijders plaatsen hun dB-killers terug in de uitlaten of vervangen hun te luide dempers door stillere. Toerclubs besluiten in het weekend de drukke dijkwegen ook te mijden en meer motorrijders rijden bewuster op hun motor.
Alleen zo kunnen we met z’n allen overal ook blijven rijden, want onze tegenstanders hebben elkaar gevonden in het Nefom, een club die motorrijders met pertinente onwaarheden over geluid maar al te graag in een kwaad daglicht zet en leugens verspreidt over het geluid van motorfietsen. En helaas trappen onwetende journalisten en gemeentebesturen daar met beide benen in en laten die zich in al hun naïviteit voor een vals karretje spannen. Ook vanwege een tegengeluid vanuit de motorwereld zijn het aan de minister overhandigde convenant en de bijbehorende website www.teluidisuit.nl dus reuzebelangrijk.

Tijdens de Alpenmasters-test is ditmaal ook het geluid van de 15 testmotoren met drie verschillende metingen gemeten. Elders in dit nummer vind je die geluidsmetingen terug. Daarbij blijkt vooral dat de onder meer in Tirol gehanteerde referentiewaarde van 95 dB(A) de plank volledig mis slaat. De drie motoren uit ons rijtje die niet in Tirol mogen rijden blijken in de praktijk namelijk verre van luidruchtig en niet meer dan gemiddeld geluid te produceren. Terwijl bijvoorbeeld de elektrische Energica Eva Ribelle RS met zijn 94 dB(A) geluidsproductie bij acceleratie uit een haarspeldbocht juist opmerkelijk veel geluid maakt! En wat te denken van een KTM 1290 Super Adventure S die bij de referentiemeting (86) bijzonder stil is en dus overal wordt toegelaten. Maar in de praktijk veroorzaken de accelererende 160 paardekrachten van deze V-twin maar liefst 99 dB(A).
Bij alle motoren blijkt vooral dat het verschil tussen rustig voorbij rijden met constant gas of juist voluit accelereren vaak tot wel 10 dB(A) kan oplopen, bij de genoemde KTM scheelt het zelfs 17 dB(A)! Nu is de waarneming van de geluidssterkte subjectief en afhankelijk van je gehoor, maar dit verschil is enorm. Dus of er wegen en zelfs regio’s worden afgesloten voor motorrijders hebben we ook vooral zelf in onze rechterhand!

 

 

 

 

 

 

 

Eric Bulsink – Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.