Herrie-pijpen in corona-tijd (2)
Mijn vorige column maakte veel los, herrie-uitlaten zijn blijkbaar onze open zenuw. De combinatie van twee artikelen in hetzelfde nummer over motoren mét open uitlaten bleef daarbij niet onopgemerkt: die was inderdaad uiterst ongelukkig.
We zullen daar in de toekomst kritischer mee omgaan, waarbij ik wel meteen wil opmerken dat we zeker niet met een priemende wijsvinger de politieagent gaan spelen. Ik signaleer en geef mijn mening op deze pagina, maar wat iedereen daarmee doet mag hij of zij helemaal zelf weten. Rijden met een open uitlaat zie ik – net als te hard rijden – vooral als eigen verantwoordelijkheid. En zo denk ik ook over motorkleding. In MotoPlus zijn we voorstander van goed beschermende motorpakken en in onze kledingtests is protectie altijd een heikel punt.
Ook in de test vanaf pagina 76 in dit nummer zijn door de tien geteste pakken weer veel punten te verdienen voor de geboden veiligheid. Maar iedereen mag van mij echt zelf weten hoe hij of zij uiteindelijk op de motor stapt. Uit de vele reacties op mijn ‘uitlaten-column’ maak ik wel op dat ook veel motorrijders beseffen dat het zo niet langer kan. Hopelijk heb ik dus een klein steentje bijgedragen aan de discussie. Van één vriendenclubje hoorde ik al dat ze 3 mei één maatje met een volledig open Akra-uitlaat naar huis hadden gestuurd, die wilden ze er op hun zondagochtendritje niet langer bij hebben. Een te begrijpen keuze, zeker omdat op dit moment volgens mij alles onder een vergrootglas ligt, waarbij veel criticasters ons motorrijders graag de zwartepiet willen toespelen.
Zoals ik al eerder schreef: ons genieten is op dit moment veel anderen blijkbaar een doorn in het oog. Zo bood dagblad Tubantia op 29 april een aan de provinciale N315 wonend echtpaar uit Neede een bizar podium: ‘Het is gassen en scheuren, we telden op zaterdag en zondag wel 6 motorrijders per minuut die met oorverdovend lawaai langskomen en optrekken tot wel 150 km/uur. De hoeveelheid uitlaatgassen is verdubbeld in deze coronacrisis!’
De klagende vrouw heeft overduidelijk bovenmenselijke gaven, want ze kan vanuit haar tuin alle voertuigen tellen, hun snelheid meten en constateren dat de hoeveelheid uitgestoten uitlaatgas ondanks de sterk afgenomen verkeersdrukte is verdubbeld. Rijkswaterstaat, politie of RIVM moeten toch staan te trappelen om haar een baan aan te bieden! De klaagzang van het echtpaar was blijkbaar koren op de molen van de regiokrant; het tenenkrommende artikel miste elke nuance en tartte alle journalistieke basisregels. Ook door het koele commentaar van de gemeente Berkelland (‘Toezicht op verkeersveiligheid vindt bij ons plaats door de politie, wij geven de klachten door’) had er toch bij iemand van die krant een lampje moeten gaan branden.
In het Financieele Dagblad stond op 25 april ook al zo’n vreemd motor-artikel, waarin de met 17% teruggelopen nieuwverkopen als negatieve rode draad breed uitgemeten werden en de drie gehoorde bedrijven in elk geval niet ‘de branche’ vertegenwoordigen. Zeker, in deze crisis groeien nergens de bomen nog tot in de hemel, maar de meeste motorzaken draaien redelijk en wisten soms zelfs te plussen in april, want er is veel vraag naar motoren, onderdelen en onderhoudsbeurten.
Wat dat betreft zijn de problemen bij nieuwe auto’s, vrachtwagens en campers/caravans vele malen groter. Daar is ook gebruikt veel minder vraag naar, terwijl goede motoroccasions momenteel juist zeer gewild zijn: motorzaken verkochten 9% meer gebruikte motoren en de onderlinge particuliere verkoop steeg zelfs met 31%! Die negatieve verhalen over motoren zie ik dus vooral als stemmingmakerij.
Gelukkig zijn er af en toe ook lichtpuntjes in de media: afgelopen zaterdag publiceerde De Telegraaf een pleidooi van Rai-voorzitter Steven van Eijck om in de nieuwe anderhalve-metersamenleving ervaren automobilisten makkelijker aan een A1-rijbewijs voor lichte motoren te helpen. Die oproep aan de overheid sluit naadloos aan bij ons artikel vanaf pagina 66.
Daarin wordt duidelijk dat Nederland een blinde vlek is in Europa; in alle omringende landen zien ze motorfietsen vooral als oplossing en niet als probleem!
– Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus