Gaat in Den Haag het ledlampje ook een keer branden?
Met het aantrekken van de economie en het toenemen van de files duikt het K-woord weer op. Kilometerheffing, of iets vriendelijker: kilometerbeprijzing. Toch is het heel opmerkelijk dat vrijwel alle politieke partijen om de hete brij heen draaien en het een soort no-go-area vinden, maar die lijken vooral gedreven door populisme.
Die politieke partijen zijn ó zo bang dat het maken van keuzes op dit vlak zich tegen hen keert, want met vooral De Telegraaf als felle tegenstander wil geen politicus zijn vingers branden. Dus modderen we lekker door.
Toch lijkt de tijd langzamerhand rijp voor structurele oplossingen en opmerkelijk genoeg slingerde juist de RAI Vereniging (waarin ook de motorimporteurs vertegenwoordigd zijn) deze discussie opnieuw aan. Net als ze in 2016 ook al deden. Met zeven motorfietsen in m’n schuur, waarvoor dus elke maand zeven (oké zes: eentje is er geschorst) keer een tientje wegenbelasting afgeschreven wordt, zie ik zo’n kilometerheffing best zitten. Ik rij namelijk niet met alle motoren tegelijk en nu betaal ik helaas voor het bezit en niet voor het gebruik. Bovendien gebruik ik mijn motorfietsen niet om in de spitsuren in de file op de snelweg te gaan staan, of er stapvoets tussendoor te rijden.
1.000 beren op de weg
Liever rij ik in het weekend of ’s avonds – in de ‘daluren’ – een leuke toer. Dus RAI-voorzitter Steven van Eijck heeft mij mee, als hij voorstelt de aanschafbelasting (BPM) en de houderschapsbelasting (MRB) nu eindelijk eens af te schaffen en daarvoor een variabele kilometerprijs in het leven te roepen. Natuurlijk: er liggen nog 1.000 beren op die weg. Van waterdichte controle tot privacy en van tariefbepaling tot milieubelasting. Maar inmiddels is duidelijk dat de huidige manier van het belasten van auto- en motorrijden niet toekomstbestendig is, mede door de bizarre vrijstellingen en subsidies voor elektrische voertuigen. Die doen ook al geen bijdrage aan de staatskas in de vorm van brandstof-accijns: 44% van de kosten van een liter benzine verdwijnt zo direct in de staatskas. Samen met ook nog de BTW incasseert de staat een dikke euro per getankte liter benzine!
Vandaar dat ze op het Ministerie van Financiën dus ook behoorlijk zenuwachtig worden van de geplande transitie naar elektrische voertuigen; ook zij opteren langzamerhand voor een belasting die gekoppeld is aan het gebruik van auto of motor. Bovendien is het daarmee ook mogelijk om bijvoorbeeld rijden in de spits op de snelweg duurder te maken dan het rijden van een toerritje op woensdagavond. En onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat automobilisten bij een variabele kilometerprijs in elk geval bewuster gaan nadenken over hun autogebruik, wat zou leiden tot wel 11% minder spitsverkeer.
Motoronvriendelijk
De zo hardnekkig nagestreefde filebestrijding én CO2-reductie zou daarmee dus niet alleen worden bereikt door nieuwe, zuinige (en eventueel elektrische) voertuigen, maar ook door gedragsverandering. Bij dit alles zouden motorfietsen door de overheid ook niet langer als een plaag moeten worden gezien, maar juist als een oplossing!
Waar we in Nederland de Europese rijbewijsrichtlijnen op de meest motoronvriendelijke manier interpreteren, daar mag je in veel omringende landen al met 16 jaar (plus een goede rijopleiding) op een 125 met 15 pk op pad. De twee belangrijke Duitse deelstaten Bayern en Nordrhein-Westfalen willen op korte termijn de bromfietsleeftijd zelfs naar 15 verlagen én – net als in nota bene het strak geregelde Zwitserland – iedereen met vijf jaar autorijbewijs na een spoedcursus ook een A1-motorrijbewijs cadeau doen. Zodat die mensen dus ook met een lichte motor of scooter naar hun werk kunnen, of de stad in. Voordeel is dat verkeer wordt ontlast en ambitieuze milieudoelstellingen kunnen worden gehaald!
Jammer genoeg gaat er in Den Haag nu nog steeds bij niemand een ledlampje branden…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl