Warmdraaien

Blij dat de MotoGP-actie nog niet achter een betaalmuur zit

Zo, afgelopen week weer eens even letterlijk ouderwets met het bord op schoot gezeten voor de openingsrace van het nieuwe MotoGP-seizoen in Qatar. Zo’n eerste race blijft – voor mij althans – ieder jaar toch weer iets om verlekkerd naar uit te kijken.

Nieuwe kleurstellingen voor de motoren, een aantal rijders in zadels van nieuwe machines en misschien ook nieuwe verhoudingen op de baan. Wat dat laatste betreft zie je de laatste paar jaar natuurlijk deels dezelfde hoofdrolspelers, maar de top is ontegenzeggelijk breder geworden. Niet alleen als het om de rijders gaat, ook het aantal fabrikanten dat in staat is om races te winnen is gegroeid. En dat komt de sport uiteraard alleen maar ten goede.

Het maakt de MotoGP mijns inziens in de breedte ook veel attractiever dan de Formule 1. Even los van de geweldige prestaties van Max Verstappen is de top daar veel smaller, wat de pure actie op de baan niet altijd ten goede komt. Een mooie bevestiging daarvan is dat in mijn vrienden- en kennissenkring verschillende verstokte F1-fans – die verder geen enkele affiniteit met motorrijden hebben – inmiddels ook alle MotoGP-races op tv volgen en ook onderschrijven dat de actie op twee wielen vaak stukken ‘heter’ is dan op vier.

Betaalmuur
Maar hoe lang kunnen we die actie in Nederland nog op een open tv-kanaal op de voet volgen? Meer en meer sporten verdwijnen tegenwoordig achter een betaalmuur op een commerciële zender of bij streamingdiensten, waarbij je eveneens op bestelling kunt kijken. Hier in Nederland en ook in de rest van de Benelux mogen we wat dat betreft de handen dichtknijpen dat we in ieder geval de komende drie jaar nog verzekerd zijn van nagenoeg alle MotoGP-races op het ‘open’ Eurosport. Ook in Roemenië is dat nog het geval, maar in de rest van Europa zul je je toevlucht moeten zoeken in een betaalde oplossing. Of via een commerciële zender of middels een digitale optie als Eurosport Player of een abonnement op MotoGP.com van MotoGP promotor Dorna zelf.

In grote motorsportlanden als Italië en Spanje zijn ze dat al een poos gewend. Zo moet je als Italiaanse racefan een abonnement nemen op Sky Italia, niet geheel toevallig de geldschieter van het GP-team van een zekere V. Rossi, en waren de Spanjaarden jarenlang aangewezen op het eveneens commerciële Movistar, tot en met afgelopen seizoen hoofdsponsor van het Yamaha MotoGP-team. Inmiddels is het logo van de Spaanse tv-zender van de stroomlijn van de fabrieks-Yamaha’s verdwenen en heeft Movistar het contract met Dorna om opnieuw de Spaanse MotoGP-tv-rechten te exploiteren niet verlengd.

Nog drie jaar gratis
Daardoor is in Spanje nu de volledig nieuwe situatie ontstaan dat de rechtstreekse uitzendingen van MotoGP-races niet langer worden verzorgd door een Spaanse tv-zender, maar door een online streamingdienst. Onlangs werd namelijk bekend dat DAZN, een wereldwijd opererende sport-streamingdienst en groot geworden met onder andere het streamen van vechtsporten, in het gat is gesprongen en de Spaanse rechten heeft overgenomen.

Of dit ook ons voorland is? Dat zal de nabije toekomst leren. Feit is dat de MotoGP wereldwijd minder en minder op open kanalen te volgen is. Kijk dus niet raar op als je binnen afzienbare tijd naast je Netflix- en Videoland-abonnement voor je favoriete series en films, Spotify- account voor een stukje muziek en voor de voetbalfans nog een abonnementje op Fox Sports Eredivisie ook een online-abonnement moet gaan afsluiten voor MotoGP-actie.

Maar voor we door de streaming-abonnementen het bos niet meer zien, mogen we ons vooralsnog gelukkig prijzen dat we in ieder geval de komende drie jaar nog met een druk op de knop van de afstandsbediening gratis en voor niets naar Eurosport kunnen voor een dosis MotoGP!

– Jeroen Hidding,
  Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws