Nieuws

Warmdraaien 9 – 2017

Normaal gesproken zijn de Paasdagen een informeel startpunt van ons motorseizoen. Veel dealers houden die dagen open huis en de eerste toerclubs trekken de grens over voor de aftrap van het motorjaar in de Eifel, het Sauerland of de Moezel. Of het Westerwald natuurlijk, waar een groep MotoPlus-lezers neerstreek voor de eerste Lezersreis van 2017. Helaas liet het weer ons een beetje in de steek; het bleek met Pasen kouder dan met Kerst en we werden lokaal zelfs getrakteerd op felle regen- en hagelbuien, terwijl in sommige Duitse toergebieden zelfs wat sneeuw viel; laten we hopen dat het voorjaar op korte termijn echt losbreekt!

 

Net voor Pasen maakten Bovag en Rai bekend dat de motor aan populariteit blijft winnen. De stijging van de motorverkopen zette zich in het eerste kwartaal van 2017 verder door, al was het slechts 2,3% ten opzichte van 2016. Het bracht het aantal verkochte nieuwe motoren in de eerste drie maanden op 3.578 stuks en dat is wel het hoogste aantal in het eerste kwartaal sinds 2009. Bovendien was 2016 op zich ook al een prima jaar, waarin de motorverkoop voor het derde jaar op rij toenam naar 12.614 stuks en met een plus van 11,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds de jaren ’90 is het totale aantal motorfietsen in Nederland nu verdubbeld tot ongeveer 700.000.

Hoewel je met 2,3% stijging ten opzichte van 2016 eigenlijk slechts marginale verschillen verwacht bij de diverse merken, zie je toch een behoorlijke aardverschuiving als je inzoomt op die kwartaalcijfers. Dan blijkt de pijn vooral te zitten bij Honda, dat op dit moment niet in de pas kan blijven lopen met de stijgende markt. Het feit dat de levering van nieuwe modellen bij Honda in 2017 relatief laat op gang kwam, is hier zeker debet aan; pas in maart rolden daar serieuzere aantallen uit de showroom. Lichte groei was er voor de merken Yamaha, Harley-Davidson en Triumph, terwijl BMW, Ducati, Suzuki en KTM redelijk constant blijven.

Grote winnaar van het eerste kwartaal van 2017 werd echter zonder twijfel Kawasaki. Met duvelstoejager Henk Salomons aan het roer – die in het verleden de motormerken Yamaha en Suzuki al tot de marktleiders maakte – is ‘the green machine’ aan een onstuitbare opmars bezig. Van het kleinste Japanse merk zijn ze momenteel met Yamaha in de slag om het grootste merk van Nederland te worden. Dag en nacht met je vak bezig zijn, een goed en gemotiveerd dealerkorps hebben en natuurlijk zorgen dat alle modellen uit voorraad leverbaar zijn, dat lijken belangrijke ingrediënten voor deze opmerkelijke stijging. Op het oog is dat geen hogere wiskunde, maar je moet het natuurlijk wel doen. Petje af, Kawasaki!

Wat bij zo’n verkoopsucces natuurlijk ook van belang is, dat zijn de beschikbare modellen. En ook op dat vlak heeft Kawasaki precies op het moment suprême waarop de motormarkt weer een groeispurt heeft ingezet prima modellen klaar staan. In de middenklasse-vergelijkingstest die vanaf pagina 34 is te lezen, kun je zien dat ze hierin de achterstand op de concurrentie met hun nieuwe Z650 vrijwel hebben weten weg te werken. Met name klassieke pijnpunten van de ER-6 zijn aangepakt en dat levert een heerlijke en lichtvoetige naked bike op waarmee iedereen lol kan hebben. Dat ondervond ik zelf twee weken geleden op het circuit in het Belgische Mettet nog: met alle hightech motoren vol elektronica van de laatste tijd zou je bijna vergeten hoe heerlijk een simpele recht-toe-recht-aan machine eigenlijk rijdt. Soms kan ‘what you see is what you get’ een heuse verademing zijn. Dat merkte ik in Mettet ook toen ik daar met de Kawasaki Z900 reed. Toen die machine vorig jaar werd gepresenteerd vroeg ik me af of het verschil met de Z1000 niet te klein zou worden, maar naast 3.700 euro prijsverschil blijkt er ook een wereld van verschil in rijgedrag te zitten, waarbij die nieuwe Z900 een fijne allemansvriend is, die niks verkeerd doet. Niet voor niets scoort deze nieuwkomer in de Toptest in dit nummer zelfs een 10 voor zijn prijs-kwaliteit-verhouding!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws