Warmdraaien 5/2011
De Utrechtse Motorbeurs was druk, maar ook enorm inspirerend en enerverend. Het enorme aantal bezoekers – meer dan in 2010, met vrijdag als één na drukste dag ooit – is een mooie opsteker voor de branche en voor iedereen die het motorrijden een warm hart toedraagt. In de aanloop naar de beurs zaten wij op hete kolen of de unieke Icon Sheene wel op tijd zou arriveren om in Utrecht de show te kunnen stelen. Een week eerder stond deze machine op een show in Bahrein en mede door de onrust in het midden oosten wilde de douane aldaar de machine niet meer vrijgegeven. Na vier dagen bakkeleien kon de peperdure motor woensdag gelukkig toch naar London worden gevlogen, waar Icon-medewerker Andrew Morris klaar stond om hem met een busje linéa recta naar Utrecht te brengen. Om elf uur donderdagochtend kwam hij aan en kon de Icon Sheene als nog de stand op. Pfff…
Vrijwel op hetzelfde moment landde ikzelf op Schiphol met de nachtvlucht uit Kaapstad. In Zuid-Afrika kon ik een paar dagen rijden met de nieuwe BMW K1600 zescilinder. Een jaloersmakend tripje, want wie wil er nu niet een paar dagen toeren met mooi zomerweer op zo een bijzondere machine. Vanaf pagina 14 lees je er alles over, met als waarschuwing vooraf: het worden zware tijden voor de notoire BMW-haters en voor mensen die zijn blijven hangen in de vorige eeuw, toen je de modellen van het blauw-witte merk nog lacherig af kon doen als ‘ouwelullenfietsen’. De immens populaire GS toont het tegendeel, de S1000RR sloeg de sportieve concurrentie knockout (en werd in één klap de best verkopende 2010-supersport ter wereld) en ook de nieuwe K1600 komt meteen met stip de verkoophitlijsten binnen. Hij staat half maart pas bij de dealers, de exacte prijs is net bekend, maar toch zijn er al meer dan 100 verkocht… Die ‘blinde kopers’ zullen niet teleurgesteld zijn, want BMW legt ook met de K1600 de lat heel erg hoog. Naast het sublieme zescilinderblok en fijne rijwielgedeelte is het vooral de uitgekiende en zeer rijke uitrusting, plus de manier waarop alles is gekoppeld en wordt bediend in één woord verbluffend. Zaken die bij luxe auto’s inmiddels gemeengoed zijn, dringen nu echt door in de motorwereld.
Terug naar de Motorbeurs, waar ik honderden mensen heb gesproken, maar waarschijnlijk ook honderden heb gemist. Het zijn dagen waarin je wordt geleefd: supervermoeiend, maar ook superleuk. Onze TomTom-actie sloeg ook erg goed aan: honderden nieuwe en bestaande abonnees wijzen we voortaan de weg in de motorwereld èn in de echte wereld. De voorraad TomToms slinkt met de dag, mocht je dus alsnog interesse hebben, reageer dan snel.
Enige domper van de Motorbeurs was de diefstal van de speciale 4500 euro kostende Simpson-helm die bij de Icon Sheene hoorde. Op zaterdagmiddag net voor sluitingstijd werd de door Mike Fairholme (grafisch ontwerper van de helmen van onder andere Barry Sheene, Ayrton Senna, Nigel Mansell en Damon Hill) gespoten Simpson gepikt. Ondanks dat de beveiliging direct werd gealarmeerd en op zondagochtend alle beelden van de bewakingscamera’s nog uitvoerig zijn bestudeerd, leek de helm voorgoed verdwenen. We plaatsten een bericht van de diefstal op www.motoplus.nl en blijkbaar was dat toch voldoende om de dief wroeging te geven, want donderdagochtend bezorgde TNT Post in een anoniem pakket de Icon Sheene helm terug op de redactie! Inderdaad, het waren een paar bewogen weken…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus