Warmdraaien 4/2010
Hoewel de winter hardnekkiger dan ooit lijkt, nadert het moment dat we eindelijk weer met de motor kunnen rijden met rasse schreden. En wat staan we allemaal te popelen tot de wegen sneeuw- ijs- en pekelvrij zijn. Sinds begin december kon je eigenlijk niet zonder bevroren vingers of gevaar voor een uitglijder de weg op, nog afgezien van de mogelijke ‘pekel-eczeem’ voor je machine. En het strooizout mocht de laatste weken dan wel vrijwel op zijn, het duurt toch nog wel een paar fikse regenbuien voordat al het zout weer van het wegdek is verdwenen.
Juist omdat we met zijn allen zo lijken te smachten naar het eerste ritje, moeten we ook voorzichtiger zijn dan ooit. Elk voorjaar weer vinden er in de eerste mooie weekenden helaas vreselijke ongelukken plaats. Laten we daarbij beginnen om de hand in eigen boezem te steken: natuurlijk hebben we er maanden op gewacht om de machine weer eens lekker de sporen te geven, maar enige zelfprotectie is bittere noodzaak. Maak het dus niet te gek, in dat eerste ritje. Blijf op bekend terrein, zodat je weer even kunt wennen en voer het tempo langzaam op, nadat je het gevoel weer te pakken hebt. Of draai je eerste kilometers van het jaar op een rustig industrieterrein op zondagochtend.
Wie afgelopen maanden op de schaatsen of de ski’s heeft gestaan weet hoe lastig de eerste meters waren: pijn in je voeten, een gevoel of je benen onder de knieën afbraken en heel even het idee dat je er helemaal niets meer van kon. Maar op schaatsen of ski’s kun je relatief weinig brokken maken, op een motor die in een mum van tijd op de 100 of zelfs 200 zit ligt dat anders. Als je dan de controle verliest is het vaak echt mis. Bovendien is er geen zachte sneeuwhoop als ‘vangnet’. Hou hem het eerste ritje dus netjes binnen de lijntjes!
Voordat we op pad gaan, is een serieuze inspectie van je motor ook aan te bevelen. Uiteraard even kijken of de accu de winter heeft overleeft en de machine wel goed loopt. Verder is een controle van de banden, remmen en verlichting echt noodzakelijk. Omdat geen enkele band 100% luchtdicht is, hebben de banden tijdens de winterstop druk verloren, waardoor de stuureigenschappen dramatisch slecht kunnen worden. Zeker gecombineerd met je eigen onwennigheid kan dit ervoor zorgen dat je de controle verliest en zelfs de bocht uitvliegt. Voor het eerste ritje je banden oppompen moet eigenlijk een standaardritueel zijn!
In een vochtige garage kunnen ook de stekkerverbindingen van de elektrische installatie zijn gecorrodeerd, waardoor niet alles meer vlekkeloos werkt. Met name een correct werkende verlichting is van levensbelang, want het bepaalt immers je eigen zichtbaarheid. Zeker in het voorjaar, als de automobilisten niet meer gewend zijn aan motorrijders en er dus ook geen enkele aandacht meer aan schenken. Jouw ene koplamp wordt dan al snel verward met een auto die nog héél ver weg is. Ook worden we vanwege ons smalle silhouet maar al te snel aangezien voor een fietser, als we voor een verstrooide automobilist al niet schuil gaan achter een boompje of lantaarnpaal. Kortom: juist de eerste rijdagen van het jaar is extra oplettendheid èn extra zichtbaarheid pure noodzaak.
Wat dat laatste betreft verwijs ik ook graag naar de lampentest vanaf pagina 70 in deze MotoPlus: in het laboratorium van Philips mochten we 14 H4-lampen voor motorfietsen testen. De verschillen zijn opmerkelijk: voor een paar euro meer koop je echt veel veiligheid!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus