Warmdraaien 3/2010
Sinds half december heerst koning winter al in ons land. Het klimaat lijkt zich steeds meer in extremen te openbaren: het weer is in onze contreien niet langer gematigd, maar warme zomers wisselen steeds meer af met echte winters en lange periodes van droogtes met natte moessonmaanden. Dat is even wennen.
Met winter als deze lijkt de verkoop van schaatsen een slimme expansie van de werkzaamheden van de motordealer, want in januari bleek het af en toe nauwelijks nodig om de voordeur van het slot te doen. De vrieskou, pekel en sneeuw vormde duidelijk geen ideale voedingsbodem voor de aanschaf van een andere motor. Laten we hopen dat de Motorbeurs in Utrecht dus ook qua weer de echte start van het motorseizoen zal zijn.
“Het is ongelooflijk, ze willen de motorfietsen nog niet eens stelen deze maand”, verzuchte een grote motordealer die ik eind januari sprak. Een onbedoeld positief geluid, aangezien de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vorige week weer de jaarcijfers over 2009 bekend maakte. En daar wordt je als motorrijder niet vrolijk van, want er werden in 2009 namelijk 2.112 motorfietsen gestolen in Nederland. Gemakshalve aangenomen dat er voornamelijk moderne machines worden gegapt, kun je dus stellen dat 15% van de nieuw verkochte motoren in Nederland in hetzelfde jaar weer gestolen wordt. Van elke 100 mensen die een nieuwe motor aanschaffen, staan er dus 15 in hetzelfde jaar verbouwereerd te kijken naar die lege parkeerplek of die opengebroken garage. Afschuwelijk!
Maar het kan altijd erger: van de ruim 45.000 nieuwe bromfietsen en bromscooters die er jaarlijks verkocht worden, werden er in 2009 maar liefst 13.276 gestolen en dat is bijna 30%! Hoe dat voelt weten we trouwens ook in huize Bulsink, want bij dat hoge aantal zitten ook de twee Aprilia’s die afgelopen najaar van mijn twee zoons werden gepikt, op klaarlichte dag vanaf het schoolplein. Bij een school die dan doodleuk roept dat zij daar volledig buiten staan en dat het een zaak is tussen mijn zoons en de dieven. Dus eerst een afgelegen hoek van het plein zonder enige voorzieningen verplicht stellen als stallingplek en dan roepen dat de school er verder niets mee te maken heeft, dat lijkt me nèt te gemakkelijk. Nu zijn de verzekeringen dus onderling aan het touwtrekken…
Terug naar de motorfietsendiefstallen: sinds 2006 is er sprake van een stijging van 36%. Dat is schrikbarend, zeker wanneer je bedenkt dat de diefstallen van bijvoorbeeld auto’s en vrachtwagens niet stijgt of zelfs terugloopt. Misschien moeten we als motorrijders wel veilige parkeerplaatsen eisen van onze overheid, we betalen immers ook BPM en wegenbelasting! In elk dorp of elke stad horen gewoon speciale parkeerplekken met verankeringmogelijkheden, zodat je de motor goed kunt vastleggen met een stevig kettingslot. Dat lijkt namelijk de enige remedie, aangezien de sabotage daarvan moeite en tijd kost en dat is precies waaraan de dieven het ontbreekt.
Ik wil echter afsluiten met een positief verhaal: in het kader van de Motorbeurs Utrecht gingen we met zijn vieren een motor zoeken voor 1.500 euro. Het bleek zeer verrassend wat je voor dat geld kunt kopen en we kwamen met zijn vieren met vier uiteenlopende machines thuis. Vier iconen bovendien, waar je een jaar of vijftien geleden nog likkebaardend omheenliep en alleen maar van droomde. Vanaf pagina 76 lees je alles over onze jacht op een goedkope occasion. Motorplezier begint echt niet pas bij 15 mille!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus