Nieuws

Warmdraaien 24/2012

De donkere en gladde decemberdagen lenen zich misschien wat minder voor motorrijden, maar wel om alvast even vooruit te kijken en wat nieuwjaarswensen uit te spreken. PostNL wens ik voor het nieuwe jaar bijvoorbeeld veel sterkte en foutloze bezorgingen. Al in oktober begonnen ze te waarschuwen dat stipt bezorgen van post in december waarschijnlijk lastig werd. En nadat ze in het voorjaar ook al enorme steken lieten vallen – de post werd soms weken te laat bezorgd – was het met MotoPlus 23 opnieuw mis. Toen moest december dus nog beginnen!
Ook de motorbranche wens ik veel sterkte, nu de verkopen andermaal zijn gedaald. In deze roerige en onzekere economische tijden ligt een hobby als motorrijden heel begrijpelijk vaak ‘aan de laatste tiet’. Laten we hopen dat de branche de wind eindelijk in 2013 weer in de rug krijgt. Daarvoor zijn goede èn betaalbare nieuwe motormodellen meer dan ooit gewenst. Merken als Honda, BMW, Ducati, KTM en Triumph hadden hun voelsprieten jaren geleden goed in orde, waardoor ze nu (weer) motoren produceren die uitstekend aansluiten bij de behoefte van de hedendaagse motorrijder. En dat vind zijn weerslag in de verkoopstatistieken. Wat dat betreft zal er in Japan bij Suzuki, maar vooral bij Kawasaki en Yamaha nog een knopje om moeten, waardoor de motorrijder weer echt centraal wordt gezet. Als die merken tenminste in Europa weer ‘top-of-mind’ willen worden. Moto Guzzi en Aprilia wens ik trouwens simpelweg een meer toegewijde importeur toe, zodat deze merken niet langer verpletterd dreigen te worden onder Vespa bromscooters. En nu we toch in Italië zijn: Husqvarna wens ik vooral veel duidelijkheid. Ruim vijf jaar geleden werd ’s werelds oudste motormerk voor 93 miljoen euro overgenomen door BMW, dat vervolgens de mondiale vraag naar offroads zag kelderen. Door een twijfelachtige bedrijfsstrategie is Huskie nu fors overvleugeld door KTM en andere terreinmerken en lijkt het zelfs een blok aan het been van BMW te worden. Het zou mij dus niet verbazen als Husqvarna binnenkort weer te koop staat. Ik hoor de familie Castiglioni nu al in hun vuistje lachen: eerst verkochten ze MV Agusta dik aan Harley-Davidson om het niet veel later voor één euro terug te kopen en datzelfde scenario zou zich met Husqvarna zomaar kunnen gaan herhalen!

De Bovag en de Rai wens ik verder een hele goede wekker, nadat ze onlangs wakker schrokken van de nieuwe rijbewijswetgeving. De motorwereld is samen met de rijschoolbranche al maanden in rep en roer omdat het voor jongeren vanaf 19 januari veel lastiger wordt om motorrijder te worden. En op de valreep concluderen deze belangbehartigers dus dat de oorspronkelijke Engelse wettekst foutief is vertaald naar het Nederlands! Daardoor worden de EU-regels bij ons – als enige in Europa – veel strenger toepast dan dat ze oorspronkelijk bedoeld zouden zijn! In een gezamenlijk persbericht schrijven Bovag en Rai dat dit nu door hen bij de Minister is aangekaart en dat er wordt gerekend op begrip van de Minister. Begrip waarvoor? Voor de foutieve vertaling of voor deze late reactie?

Tot slot wens ik alle MotoPlus-lezers naast fijne Kerstdagen alvast een geweldig 2013 in goede gezondheid en met veel heerlijke motorkilometers! MotoPlus heeft zijn zevende jaargang in successie er op zitten en wist ondanks de algemene malaise opnieuw te groeien. In de 24 nummers die we in 2012 maakten werden er precies 240 motoren getest, dus we bieden van alle motorbladen niet alleen veruit het meeste pagina’s voor het minste geld, maar ook veruit de meeste motoren! Plus natuurlijk de beste interviews, reportages, techniekartikelen, MotoGP-verslagen en reisverhalen. Ook in 2013 kun je weer op ons rekenen!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws