Warmdraaien 21/2010
MotoPlus onderscheidt zich onder meer met zijn vele producttesten. Van helmen tot laarzen en van banden tot uitlaten (zie pagina 66 t/m 71). Daarmee komen in MotoPlus dus niet alleen de motorfietsen aan bod, maar ook alle zaken die je motorhobby compleet maken. En die het motorplezier kunnen maken en breken. Goede kleding en slimme accessoires zijn immers net zo belangrijk als de motor zelf; als je wel eens drijfnat of bijna onderkoeld van de motor bent gestapt, zul je dat beamen.
Voor de meeste producttesten maken we gebruik van de expertise en faciliteiten van ons Duitse zusterblad Motorrad. Om even een beeld te schetsen, daar in Stuttgart werken ruim 65 mensen op de redactie en een aantal van hen doet niets anders dan op bijna wetenschappelijke – en dus reproduceerbare – wijze kleding en accessoires testen, dat is hun vak. Maar ook dat testen blijft mensenwerk, waarbij de test heel af en toe wordt achterhaald door de tijd.
In het vorige nummer publiceerden we een test van vijf ‘high-end’ motorpakken. Dit neusje van de zalm op motorpakkengebied verdiende minimaal het predicaat ‘goed’, maar met name voor de topmerken Rukka en Stadler leek de uitslag toch ietwat tegen te vallen. Nu zijn we wat dat betreft wel iets gewend, want in elke test waar juichende winnaars zijn, zijn ook sippende verliezers. Die ons onmiddellijk boos bellen, met verdoemenis dreigen en ook ‘al hun advertenties in andere motorbladen gaan plaatsen’. Die mensen wensen we altijd veel plezier met hun eigen karige product; het is voor ons geen reden om ermee te stoppen. Producttesten zijn informatief èn drukken fabrikanten met hun neus op de feiten. Zodat ook zij gaan nadenken en hun spullen verbeteren. En daar hebben we allemaal baat bij, want wie wil er nu niet droog, warm en veilig motor kunnen rijden?
De mineurstemming bij Rukka en Stadler werd veroorzaakt door de moderne Lockout-sluiting. In plaats van een gewone rits (en dubbele overslagen om die waterdicht te maken) hebben deze jassen twee in elkaar grijpende kunststof profielstrips, enigszins vergelijkbaar met de vloeistofdichte sluiting van plastic zakjes. Lockout is ontwikkeld door Gore, eveneens uitvinder van het bekende Gore-Tex membraan. Maar hun Lockout lijkt last te hebben van ‘de wet van de remmende voorsprong’; de motorwereld moet er aan wennen. Bovendien was het systeem nog niet perfect toen het een jaar geleden op de markt kwam. En inderdaad: de oude versie zat nog in de geteste Stadler en Rukka, die hiermee punten en de overwinning verspeelden.
Inmiddels is de Lockout verbeterd dankzij een slim klemmetje onderaan, waardoor de twee delen makkelijker in elkaar haken en beter gefixeerd blijven, zodra je hem met de versterkte runner soepel ‘dichtzipt’. Bovendien zit er nu een siliconenstick bij om de strips te smeren. Hoewel een en ander in MotoPlus 20 werd weergegeven in het interview met ontwikkelaar Colin Bell, was de test op dit punt dus in feite achterhaald, waarvan acte.
Ook de Yamaha TDM had lange tijd last van een ‘remmende voorsprong’, zeker toen hij in 1991 werd gepresenteerd. Maar twintig jaar later lijkt de ‘crossover’ toch eindelijk voet aan de grond te krijgen in motorland. Een zitpositie als op een allroad en rijden als een wegmotor: de Triumph Tiger 1050 plus de BMW F650GS twin volgen deze trend al enkele jaren, maar in 2011 krijgen we nòg serieuzere TDM-adepten in de vorm van de Triumph Tiger 800 en de spectaculaire Honda Crossrunner 800 op VFR800-basis! Vanaf pagina 12 lees je er alles over.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus