Warmdraaien 18/2010
Ook zo uitgekeken naar Prinsjesdag? Of ben je, net als driekwart van Nederland, allang murw geslagen door de Haagse politieke beslommeringen? Ik schrijf deze column aan de vooravond van de traditionele derde dinsdag van september; inmiddels weten we dus wat de politieke plannen zijn. En hoewel ik geen doemdenker ben, lijkt het erop dat we als motorrijder behoorlijke politieke tegenwind gaan krijgen. In plaats van de motor en motorscooter als een (h)eerlijke hobby en als een oplossing van het fileprobleem, de dichtslibde binnensteden en het parkeerprobleem te zien, lijkt de politiek de motor namelijk liever kwijt dan rijk. En dat kon zich de komende jaren wel eens manifesteren in een ontmoedigingsbeleid, waarbij de politiek maar al te graag de weinig bemoedigende en vaak uit het verband gerukte ongevallencijfers hanteert als stok om de hond te slaan.
Nu de kilometerheffing c.q. rekeningrijden van de baan is, gaat er opnieuw gekeken worden naar de ingezette BPM-afbouw. Een afbouw die niet werd doorgevoerd bij motorfietsen, terwijl wij wèl te maken kregen met verhoogde motorrijtuigenbelasting. Inderdaad: ter compensatie van iets dat niet voor ons van toepassing was. Ik kijk er niet eens meer van op als die MRB-verhoging de komende jaren doorgetrokken gaat worden, puur als onderdeel van het ontmoedigingsbeleid.
En ook de nieuwe rijbewijswetgeving, zoals die vanaf 1 januari 2013 van kracht wordt, zal de motorwereld weinig brengen. Vergeleken met vroeger is het anno 2010 al een hele klus om je motorrijbewijs te halen, maar dat gaat nog over ruim twee jaar opnieuw lastiger worden, als de nieuwe Europese regels ingaan. In principe komen er vanaf dat moment drie motorrijbewijs-categorieën. Allereerst het A1 tot 125 cc en 11 kW. In het buitenland mag je hier vanaf 16 jaar op rijden, in Nederland hoogstwaarschijnlijk pas vanaf 18 jaar. (We passen de Europese regels hier immers alleen toe als ze in ons politieke straatje passen!) Dan volgt het A2-rijbewijs tot 35 kW en dit rijbewijs geldt tot je 24 jaar bent, of minimaal twee jaar ervaring. En tot slot is er het ‘onbeperkte’ A-rijbewijs voor zware motorfietsen. Op zich kennen we die klasse-indeling nu ook al, maar nieuw is dat je zeer waarschijnlijk voor elk opeenvolgend rijbewijs weer les moet nemen en examen moet afleggen. In feite moet je dus straks drie keer ‘door de molen’. Bovendien moeten de rijscholen ook echt les geven op motoren uit deze drie categorieën, wat een fikse extra investering vraagt, zodat motorrijlessen ook duurder worden.
Kortom, de drempel om als jongere te gaan motorrijden wordt behoorlijk verhoogd en dat terwijl je volgens diezelfde rijbewijswetgeving in de toekomst met 17 jaar onder begeleiding van een ervaren bestuurder gewoon zonder rijbewijs een auto mag besturen. Alsof dat wel strookt met het beeld van de verkeersveiligheid. Het lijkt wel of de politiek de jeugd bewust in de auto wil hebben, nog voordat hij of zij het onzalige plan heeft opgevat om te gaan motorrijden. Het zal me niet eens verbazen dat je – mocht je ondanks al deze extra hindernissen toch besluiten om te gaan motorrijden – straks eerst door onze regering langs een psychiater gestuurd wordt, om te kijken of je geestelijk wel in orde bent. Want als je als achtienjarige in pak-em-beet 2018 nog wilt beginnen met motorrijden, dan ben je volgens onze regering in elk geval niet goed wijs!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus