Warmdraaien 18/2009
Naast ongeveer 17.000 nieuwe motoren wisselen er in Nederland ook nog eens dik 120.000 gebruikte motoren van eigenaar per jaar. En tweederde van deze gebruikte motoren wordt particulier verhandeld, waarbij natuurlijk met name de ‘marktplaatsen’ op internet mooie zoekmachines zijn om een bepaalde occasion op de kop te tikken.
Bij zo’n particuliere transactie is er voor beide partijen wel de nodige voorzichtigheid geboden. Als verkopende partij weet je immers niet welke kopers je in huis haalt. Vaak is het ‘goed volk’, maar in toenemende mate kun je ook bezoek krijgen van personen die wel belangstelling hebben voor jouw motor, maar niet in betalen. Oftewel: ze oriënteren zich, kijken goed hoe de motor gestald staat, hoe de garage wordt afgesloten en aan welk spijkertje de sleuteltjes hangen. Ze tonen ze zich zeer geïnteresseerd en gaan er thuis nog even over nadenken, waarna ze in het holst van de nacht even terugkomen. Ik spreek uit ervaring, want op die manier raakte ik ooit eens een aantal speciale Yamaha XS650-onderdelen kwijt. Uiteindelijk wist de politie de dader (een goed ebekende van hen) te achterhalen, maar die voelde blijkbaar al nattigheid en had de onderdelen waarschijnlijk al ergens in een kanaal gedumpt. Er was dus niets meer terug te vinden en bij gebrek aan bewijs ging hij vrijuit, al was het mij tè toevallig dat hij een avond van te voren in mijn garage precies naar die paar gestolen onderdelen was komen kijken, maar nog even wilde nadenken over de prijs…
De proefrit blijkt ook zo’n mooi moment om te verdwijnen met een motorfiets: wees daar dus altijd voorzichtig mee, hoe vertrouwd de potentiële koper ook overkomt. Je leest het nog regelmatig in de krant dat er weer een motor (of auto) verdween tijdens de proefrit. Een rijbewijs is vaak geen afdoende zekerheid, evenals de sleutels van de auto die achterblijft. Maar achteraf dus gestolen blijkt te zijn. Of wat te denken van die man die bij een proefrit zijn ‘vrouw’ achterliet, maar dat bleek dus een ingehuurde prostituee… Ik weet het, het is moeilijk om bij een particuliere verkoop 100% zekerheid te krijgen en het blijft vaak een kwestie van vertrouwen, maar helaas moet je in dit land steeds meer uitgaan van het slechte in de mens.
Als kopende partij is het evenzogoed opletten geblazen, want hoe weet je of de technische staat van de motor inderdaad zo is als je wordt voorgespiegeld? Tegenwoordig worden zowel koper als verkoper tot op bepaalde hoogte wettelijk beschermd. Een verkoper is daarbij verplicht alle belangrijke informatie van een voertuig mee te delen aan de koper. Hij mag dus geen gebreken achterhouden. Bovendien mag je als koper een bepaalde verwachting hebben van de motor die je gaat aankopen. Kortom: wat kan je gebeuren als je een gebruikte motor koopt?
Toch ligt dat iets genuanceerder, want een verkoper hoeft natuurlijk niet op de hoogte te zijn van een (verborgen) gebrek en daarom heb je bij het kopen van een tweedehands motorfiets als koper een zogeheten onderzoeksplicht: je moet zelf ook actie ondernemen om de staat van de gebruikte motor te onderzoeken. Dat kan door de machine zelf goed te inspecteren of bijvoorbeeld met de verkoper overeen te komen dat je de motor wilt kopen, mits je een keuring door een dealer mag laten uitvoeren. Dat kost je natuurlijk iets extra, maar op die manier heb je wel meer zekerheid en voldaan aan je onderzoeksplicht. Volgens mij ligt hier gezien het enorme aantal verhandelde gebruikte motorfietsen trouwens een mooie uitbreiding in werkzaamheden van de (Bovag-)dealers in het verschiet.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus