Nieuws

Warmdraaien 17/2011

In deze MotoPlus publiceren we het tweede deel van de Alpenmasters 2011. Een test met twintig motoren, verdeeld over vijf categorieën, die hun kunnen mochten bewijzen in een rechtstreeks duel rond de fameuze Stelvio-pas. Die Stelvio is misschien landschappelijk en om te rijden niet de allermooiste pas die er bestaat, maar met zijn 48 haarspeldbochten op een rij, de onverharde (gravel) overgang naar de Umbrail-pas en het sublieme afwisselende rondje dat vervolgens is te maken via Santa Maria, Taufers, Glurns, Prato allo Stelvia en Gomagoi weer richting de 2.758 meter hoge Stelvio (of Stilfser Joch, zoals de pas in de Duitstalige landen wordt genoemd) is het wel een uniek decor voor een pure praktijktest. Een praktijktest die dit keer extra zwaar werd omdat het weer ons slecht gezind was en we zelfs in de sneeuw terechtkwamen.

Wat onder zulke zware omstandigheden goed functioneert, zal dat ook in de dagelijkse praktijk doen. En onderdelen van een motorfiets die niet optimaal zijn en beter kunnen, ontpoppen zich in de bergen juist vaak als uitermate vervelend. Met andere woorden: manco’s waar in ons platte land nog wel mee te leven valt, worden in de bergen vaak sterk uitvergroot en daardoor zeer hinderlijk. Zelfs zodanig dat zij het voor de rest zo positieve beeld enorm kunnen vertroebelen. Een motor met een te lange eindoverbrenging bijvoorbeeld. Daar merk je bij ons weinig van, maar op een steile helling blijken de papieren paardenkrachten daarmee opeens ponykrachten te worden. Dan zegt topvermogen opeens heel weinig meer. Een slecht samenspel van motorkarakteristiek, koppeling en versnellingsbak kan in de bergen je rijplezier ook danig verstoren. En wat te denken van een te brede achterband. Dat lijkt heel stoer bij het boulevard-cruisen, maar kan met 48 haarspeldbochten op een rij een ware crime zijn. Immers, waar een machine met een wat smallere achterband zich spelenderwijs omhoog krult, maakt een te brede band elke bocht een tot een worsteling maakt. Simpelweg omdat een brede achterband in een korte bocht een andere lijn wil gaan volgen dan de smalle voorband en je in het zadel dus continu aan het ‘tegensturen’ bent. Dat alles bij elkaar maakt de Alpenmasters ook een nuttige test als je niet van plan bent je met je motor op grote hoogtes te begeven. Zie het als een ultieme praktijktest: in totaal waren we – in samenwerking met ons zusterblad Motorrad en vier andere Europese bladen – meer dan een week met de twintig motoren onderweg, een uitputtende expeditie!

Na het droogste voorjaar van deze eeuw volgde meteen de natste zomer van de eeuw: de herfst leek dit jaar al in juni te zijn begonnen. Gelukkig hoeven we als motorrijder niet enkel naar het weer te kijken, om te weten wanneer het najaar begint. Wij zien dat immers vooral aan de scoops en presentaties van nieuwe modellen. En wat dat betreft liggen we helemaal op schema, want gaandeweg druppelen er steeds meer nieuwtjes en foto’s binnen in de opmaat naar de grote internationale beurzen. Dit jaar zal vooral de Eicma in Milaan (8 – 13 november) zich als grote nieuwsbeurs ontpoppen. Als je er snel bijbent, vlieg je voor een appel en een ei naar Milaan of Bergamo en vanaf alle vliegvelden zijn er vaak vaste bustranfers naar de Eicma. Met de motor naar Milaan is natuurlijk nog leuker. En beter voor de stoere verhalen achteraf! In MotoPlus lichten we de komende tijd al tipjes van de 2012-sluier op. Zoals de nieuwe Ducati (zie Newsflash, pagina 8) en de nieuwe watergekoelde boxergeneratie van BMW (vanaf pagina 12). Ideaal om alvast bij weg te dromen over de ritten die je volgend jaar wil gaan maken!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws