Warmdraaien 16/2009
De vakantie zit er weer op. Na twee weken extra afwezigheid is het bij MotoPlus weer – net als bij velen – ‘business as usual’. In de komkommertijd van de afgelopen maand gebeurde er echter wel het nodige in de motorwereld. Zo stuurde de KNMV elk lid een kaartje om ze prettige vakantie te wensen. Dat werden dus 45.000 kaartjes, want dat is sinds kort het aantal leden. Een respectabel aantal, waarmee ik ze van harte feliciteer. Zelfs met de wetenschap dat op veel adressen twee, drie (zoals bij mij) of nog meer kaartjes in de bus vallen. Als je in Nederland namelijk wel eens op noppenbanden rijdt, kun je bijna niet om de KNMV heen vanwege de op circuits en bij off-road-ritten verplichte licentie met de daaraan gekoppelde WA-verzekering. Met mij en m’n zoons zijn er zo nog bijna 16.000 mensen KNMV-lid. Min of meer hetzelfde geldt voor een grote groep rijders op Assen of Zandvoort. En wat te denken van de mensen die via de KNMV hun motor en/of auto verzekerd hebben en middels een lidmaatschap een leuke extra korting krijgen. Ik vraag me met al die mensen die om sport- of prijstechnische reden lid zijn wel eens af hoeveel er nu 49 euro per jaar betalen omdat ze de KNMV zo’n fantastische club en geweldige belangenbehartiger vinden.
Één van de grootste trekkers is voor de KNMV trouwens de Hulpdienst voor leden die stranden met pech. Daarvan lijkt de houdbaarheidsdatum echter in zicht te komen, nu naast ANWB en Route Mobiel zo’n beetje alle verzekeringen ook zo’n pechhulp aanbieden. Ook hebben steeds meer motormerken zelf al een soort mobiliteitsgarantie annex hulpdienst. Benzinemerk Total biedt het nu al gratis aan: na minimaal acht liter Excellium-benzine tanken met je motor, krijg je aansluitend 14 dagen gratis pechhulp in Europa!
Het nieuws dat het CDA pleit voor meer en goed gereguleerde crosscircuits haalde ook het nieuws. Bij monde van Ger Koopmans liet die partij weten dat ze het wildcrossen willen tegengaan door ervoor te zorgen dat er voor de noppenliefhebbers meer mogelijkheden zijn om hun hobby legaal te beoefenen. Ik zou dit persoonlijk zelfs willen doortrekken naar veel sportieve straatrijders: met meer legale mogelijkheden om af en toe tegen normale kosten wat rondjes op een circuit te draaien, kun je het illegaal racen op industrieterreinen en klaverbladen indammen. Op zich een zeer loffelijk streven en Ger Koopmans en zijn CDA krijgen van mij dan ook een pluim omdat ze zo’n heikel punt durven te benoemen. Door je ‘pro-motorsport’ op te stellen kan een politicus in dit land immers meer stemmen verliezen dan winnen. Vooral als kranten als De Telegraaf de volgende ochtend in vette letters koppen ‘CDA wil natuur openstellen voor motorcrossers!’ Tja Ger, daar sta je met je goede bedoelingen. Als die krant vervolgens een woordvoerder van Natuurmonumenten nog even een duit in het zakje laten doen, is het goede idee en de discussie daarover bijzonder vakkundig om zeep geholpen. Nog voor iedereen kans heeft gehad om er goed over na te denken.
In nummer 15 sloot ik deze column af met de krimpende verkopen: in de eerste helft van 2009 werden er 15% minder nieuwe motorfietsen verkocht. De motorhandel begint die terugloop te merken, ook al omdat zij beduidend minder gebruikte motoren aan de man wisten te brengen. Maar voordat nu de algehele mineur toeslaat: particulier wisselden er meer gebruikte motoren van eigenaar en ook meer particulieren importeerden zelf hun motor uit het buitenland. Waaruit we dus mogen concluderen dat de belangstelling voor het motorrijden er niet minder op wordt, maar dat mensen in deze lastige tijden heel goed om zich heen kijken.
Wat dat betreft nog één wetenswaardigheid: ruim 40% van de 63.000 gebruikte motoren die er in de eerste helft van 2009 van eigenaar wisselden, was 16 jaar of ouder! De (semi-)klassieke machines staan dus volop in de belangstelling en dat zag ik ook met eigen ogen op de Caféracerdag in Achterveld, begin juli. Vanaf pagina 58 kun je meekijken, veel leesplezier!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus