Nieuws

Warmdraaien 16 – 2015

De laatste donderdag van juli, toen het zomerweer zich van de aller slechtste kant liet zien, moest ik even taxichauffeur spelen en zoonlief en zijn vrienden naar het vliegveld brengen. Op de A15 in de buurt van Tiel stond een forse groep motorrijders te schuilen onder een viaduct. In een flits meende ik te zien dat het Italianen waren, wellicht waren het zelfs bezoekers van de FIM-rally in Vorden, waar dat weekend immers ruim 1.000 motorrijders uit heel Europa bijeen kwamen.

Hoewel ik zelf in het verleden ook wel eens onder een viaduct hebt geschuild, is dat met het huidige verkeersbeeld toch echt gevaarlijk en even wilde ik zelfs stoppen om die verregende motorrijders te waarschuwen. Daar kwam het niet van, maar ik had er geen goed gevoel over. De vluchtstrook is volgens mij het meest onveilige stukje asfalt dat er bestaat, probeer dus ten allen tijde te voorkomen dat je daar stilvalt! Net zoals rode kruizen op afgesloten rijbanen momenteel ook vaak genegeerd worden, zo is ook de vluchtstrook anno 2015 steeds meer een rijbaan voor op de telefoon loerende automobilisten of indommelende vrachtwagenchauffeurs. Daar kan ook het Franse WK-zijspancrossteam Giraud/Musset over meepraten, toen ze op de terugweg van de Duitse GP strandden met een lekke band van hun Scania racetruck en op de vluchtstrook geraakt werden door een andere vrachtwagen. Gelukkig zonder grote persoonlijke gevolgen, maar wel met veel materiële schade….

 

In het WK staan deze Fransen overigens op de tweede plaats, achter onze landgenoot Etienne Bax en zijn Letse passagier Kaspars Stupelis. De Brabander lijkt met nog een paar GP’s te gaan in de voetsporen te treden van Rikus Lubbers, Ton van Heugten, Eimbert Timmermans, Benny Janssen en natuurlijk onze tienvoudig wereldkampioen Daniël Willemsen. Dat wereldkampioenschap is dan een pleister op de wonde voor de Nederlandse motorcrossliefhebber, want onze topfavoriet Jeffrey Herlings raakte andermaal geblesseerd. Vriend en vijand zijn het er over eens dat Herlings een van de allerbeste crossers – zo niet de beste – ter wereld is, maar ‘to finish first, first you have to finish’. En net als in 2014 liep hij ook dit jaar bij domme valpartijen veel lichamelijke malheur op, zodat hij met een zware heupblessure zijn mega-voorsprong in het wereldkampioenschap zag verdampen en opnieuw met lege handen achterblijft. Hij had dit jaar ook alle pech van de wereld aan zijn kont hangen; hopelijk herstelt hij goed en zien we volgend jaar een herboren en niet te stuiten Herlings terug op de crossbanen.

Door deze zware domper zouden we bijna vergeten dat Glenn Coldenhoff momenteel behoorlijk furore maakt in de MXGP. Als rookie in de koningsklasse in de motorcross won hij de GP in Letland en start hij over ruim één week ook als favoriet in de Nederlandse cross-GP, die wordt verreden op het TT circuit van Assen. Dat wordt voor deze gelegenheid met 1.000 vrachtwagens zand omgetoverd tot een crossbaan, waarbij het publiek vanaf de Winterdijk, de GT- en de Hoofdtribune een prima overzicht heeft. Een initiatief waardoor de motorcross bij een groter publiek onder de aandacht kan komen.

Want waar Nederland in de wegrace een marginale rol speelt – de mooie resultaten daargelaten van Bo Bendsneyder die inmiddels vijf van de zes Red Bull Rookie Cup wist te winnen en van Bennie Streuer/Geert Koerts die in het WK zijspanrace met nog één race te gaan aan kop gaan – daar tellen we in de motorcross echt mee. Zo gaat in het EK onze landgenoot Nick Kouwenberg fier aan kop en zit het ook met de jonge aanwas goed. De 17-jarige Davy Pootjes uit Ammerzoden is inmiddels opgenomen in het KTM MX-fabrieksteam (een beter bewijs van je talent is er eigenlijk niet) en de vorige week veertien jaar geworden Raivo Dankers werd onlangs wereldkampioen in de 85cc-klasse, terwijl Scott Smulders en Kay Karssemakers (beiden 11 jaar) een hoofdrol speelden in het EK 65cc. Dat belooft nog wat voor de toekomst!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws