Nieuws

Warmdraaien 14 – 2015

 

“Ho, stoppen!”

“Goedemiddag, ik moet naar het Welkomstcentrum om mijn perskaart op te halen.”

“Dan moei niet hier weez´n, dan moei verder riejen!”

“Ja, dat weet ik, maar u liet mij hier stoppen.”

“Ik laat iedereen hier stoppen, omdat ik dat wil…”

En nog geen drie kwartier later kreeg ik – inmiddels behangen met twee nekkoordjes met interessante pasjes, plus twee polsbandjes – opnieuw de wind van voren, toen ik in het rennerskwartier bij de in een tent ondergebrachte pitboxen van de Moto3-klasse stond te kijken hoe een KTM-blok werd gewisseld. Hoewel ik nergens was tegengehouden en ook geen bord had gezien, stond ik blijkbaar toch op een verkeerde straatklinker en had ook mijn tweede kennismaking met het TT-beveiligerscircus geen positieve impact.

“Wegwezen hier, u mag hier niet komen.”

“Waar staat dat? Bovendien ik sta hier gewoon op donderdagmiddag achter het lintje te kijken naar een paar sleutelende monteurs, is dat ook al verboden?”

“Ja, voor jou wel…”

Je ziet, de toon werd al snel amicaal daar in Assen, maar ik moest dus wel het veld ruimen. Met een goed gevoel trouwens, want het is in deze tijd van enorme bezuinigingen in onze gezondheidszorg toch geweldig dat je wat mensen met een lichte beperking op deze manier het gevoel kunt geven dat ze echt iets betekenen in deze maatschappij…

Okè, ik weet het. Het is veel te kort door de bocht, want er zijn honderden controleurs en beveiligers die hun werk op de TT wel keurig doen. Maar ik word nu eenmaal wat kriebelig van dit soort machtswellustelingen. Bovendien liep ik die donderdag toch al met een kater op het TT-circuit, na het mislukken van de MotoGP-deal met Michael van der Mark. Heel motorminnend Nederland ging op het puntje van zijn stoel zitten toen enkele dagen voor de TT ineens naar buiten kwam dat onze Supersport-wereldkampioen misschien als invaller voor de geblesseerde Karel Abrahams op diens AB Motoracing Honda in de MotoGP zou starten. Helaas bleek een dag later dat gedroomde MotoGP-debuut weer van tafel, ondanks overeenstemming tussen Honda, HRC en Van der Mark’s eigen Pata-Honda WSB-team. Het ging mis op de laatste details en die hadden vooral betrekking op de verzekering van de Honda: in het geval van een (zware) crash moest er geld op tafel komen voor de reparatie. Ondanks dat alle neuzen de goede kant op stonden, bleef die garantie achterwege en trok Karel Abraham senior zich terug. Insiders wisten dat Abraham sr – eigenaar van AB Motoracing, van een Tsjechische winkelketen en van het circuit in Brno – zelf in financiële moeilijkheden verkeert. Daardoor was zelfs het doorgaan van de Tsjechische GP op 16 augustus onzeker, maar daarvoor heeft GP-promotor Dorna zich inmiddels garant gesteld. Die GP is dus gered is, maar voor Van der Mark bleef die redding uit. Terwijl hij misschien het hele weekend gewoon op de wielen was gebleven….

Zelf deed Van der Mark daar – politiek correct – nogal luchtig over, maar ik vond het onbegrijpelijk en een grote gemiste kans. Hier had de KNMV in mijn ogen het voortouw moeten nemen; met een paar procent van die 3 miljoen euro die jaarlijks door hun 50.000 leden wordt opgehoest had nu echt iets gedaan kunnen worden. Trouwens, ook met hun verzekeringstak hadden ze een mooi vehikel in huis voor deze ‘MotoGP-verzekering’.

En ondanks de enorme publieke belangstelling (wat zou er gebeuren als Rossi ooit stopt?) had ook de TT-organisatie volgens mij best baat bij een Nederlander in de koningsklasse. Sterker nog: welke toeschouwer zou daar nu geen twee euro voor over gehad hebben? Had voor mij part een Drentse melkbus bij de ingang neergezet, maar laat zo’n unieke kans niet verloren gaan!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws