Warmdraaien 1/2013
De inkt van de vorige MotoPlus was amper droog, of ik werd al gebeld door iemand van PostNL. Die was danig in zijn wiek geschoten door de in mijn vorige voorwoord geventileerde ergernis over de slechte postbezorging. Het scannen van berichtgevingen over PostNL heeft men bij dat bedrijf duidelijk beter voor elkaar dan het foutloos bezorgen van post. Of ik er met hem over wilde praten en waar de pijn precies zat, vroeg de goede man me op een rondom-tien-toontje. En hij had alle begrip voor mijn boosheid, toen ik hem meldde dat we regelmatig tientallen, zo niet honderden abonnees aan de lijn kregen die hun blad weer eens niet op tijd hadden ontvangen. Logisch dat die abonnee’s daardoor boos en teleurgesteld zijn. Bovendien moeten wij veel extra kosten maken om die mensen voor de tweede keer een blad op te sturen. En ja, daar had hij dus alle begrip voor. Maar nee, daar kon hij niets aan doen. Laat staan dat PostNL een bijdrage kon leveren aan de door ons gemaakte extra onkosten van de extra verzending. Tja, zo kan ik ook een bedrijf runnen (en als directeur een dikke bonus opstrijken): een wanprestatie leveren waardoor je klanten nogmaals gebruik moeten maken van jouw betaalde diensten… Ik begin daar bijna een businessmodel in te zien of is dat een vergezochte complottheorie?
Maar om een lang verhaal kort te maken: we stoppen dus met de bezorging van MotoPlus via PostNL. Voortaan gaat Sandd ons blad bij de abonnees bezorgen, nadat we daar ook al goede ervaringen mee hebben opgedaan via ons offroad-magazine Noppennieuws. Aangezien Sandd echter niet op donderdag bezorgd, zal MotoPlus daarom voortaan op vrijdag in uw brievenbus (en in de winkel) liggen.
We begrijpen dat zoiets even moet wennen. Maar de keerzijde is dat de tarieven van Sandd bovendien wat vriendelijker zijn. En daarvan profiteren weer alle abonnee’s, want mede door deze besparing kon het abonnementsgeld van MotoPlus voor 2013 onveranderd laag blijven. Door deze overstap was het namelijk niet nodig om een inflatiecorrectie of de per 1 januari verhoogde portokosten van PostNL door te voeren in de abonneeprijs.
Met een abonnementsprijs van 69 euro voor een jaar (24 uitgaven van minimaal 100 pagina’s) is MotoPlus met afstand het goedkoopste motorblad in de lage landen. Een ander niet nader te noemen tweewekelijks motorblad (dat inmiddels nog slechts 23 keer per jaar verschijnt) kost € 89,10. Dat scheelt dus al mooi even een volle tank benzine! Zo bezien wordt de eerste motorrit van dit voorjaar je dus aangeboden door MotoPlus!
Die lage prijs is deels mogelijk omdat wij niet alleen als redactie geloven in onze formule, maar ook onze adverteerders doen dat. Niet voor niets staan vrijwel alle motorbedrijven en importeurs die serieus met de motorwereld bezig zijn met een advertentie in MotoPlus. Die bedrijven merken namelijk nadrukkelijk dat adverteren in MotoPlus zin heeft, omdat je daarmee een frisse en actieve doelgroep bereikt. Onze lezers zijn fanatiek met hun motorhobby bezig, rijden veel meer dan gemiddeld en willen daar ook alles vanaf weten.
Maar nu snel naar MotoPlus 1: dat is een hele mooie aftrap voor dit nieuwe motorjaar met 13 geteste motoren (waarvan de Kawasaki Z1000 over 50.000 km), inspirerende reisverhalen door de Andes en Roemenië plus artikelen over verlichting en uitlaatgassen. En verder een mooi interview met Michael van der Mark, de 20-jarige Rotterdammer die in 2012 als eerste Nederlander de Europese Superstocktitel wist te veroveren en nu klaar is voor een nieuw avontuur in het WK Supersport. Michael liet bij de eerste testritten onlangs al een verpletterende indruk achter. En hij hoeft niet meteen de eerste WK-race te winnen, ‘Maar dat zou wel leuk zijn’, zegt hij in deze MotoPlus. En daar kunnen wij ons alleen maar bij aansluiten!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus