Nieuws

WARMDRAAIEN 10 – 2014

Op deze plaats heb ik regelmatig geageerd tegen de motorbendes die in de dagbladen en de tv-journaals, maar ook in de politiek nogal consequent motorclubs genoemd worden. Terwijl iedereen natuurlijk weet dat die clubs weinig tot niets met onze motorhobby te maken hebben. Afgelopen weken bereikte de berichtgeving over deze motorbendes een hoogtepunt en was er dagelijks veel ‘motornieuws’ in de algemene media. Maar dan wel nieuws waar wij normale motorrijders helemaal niet op zitten te wachten. Plotseling vonden dus ook RAI, KNMV en MAG het de hoogste tijd om een boon in de pot te doen. Middels open brieven en persberichten werden gemeentes gewezen op het verschil tussen een motorbende en een motorclub: de criminalisering van de motorbranche moest stoppen. Dat vinden wij al jaren, maar jammer genoeg kregen onze oproepen hiertoe nimmer bijval van diezelfde belangenbehartigers. En toen we enkele maanden geleden bij hen aanklopten om een nuttige bijdrage te leveren aan ons tv-programma MotoPlus Roadtrip vond vreemd genoeg ook niemand het nodig om het motorrijden positief in beeld te brengen. Terwijl Nederland bijna zou vergeten dat er ook nog andere mensen motorrijden, dan Hells Angels, Satudarah, Bandidos en consorten.

Enige pluspunt van de afgelopen weken: het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft toegegeven dat de term ‘1% motorclubs’ – duidend op het feit dat 99% van de clubs dik in orde zijn en slechts 1% zichzelf boven de wet stelt – verwarrend is en stigmatiserend werkt richting normale clubs. Vandaar dat zij vanaf nu de internationale term OMG (Outlaw Motorcycle Gangs) of Outlawbikers gaan gebruiken om deze kornuiten aan te duiden. Zodat geen enkele burgemeester meer zenuwachtig hoeft te worden als een lokale motorclub een Hemelvaartstoer, Onderdelenbeurs of Pinkstertreffen wil organiseren. Nu maar hopen dat ook de media dit snel overnemen, want met al die koppen in de krant over gevaarlijke motorclubs wordt iedereen bang van ons. Zelfs als je met een Honda CX500 voor komt rijden!

À propos Honda CX500: de vaste MotoPlus-lezer zal zich misschien afvragen hoe het staat met mijn caferacer-project rond de Kawasaki W800. Tja, ik moet bekennen dat de schroom om de zaag te zetten in een vrijwel nieuwe motor echt véél groter is dan ik dacht. Maar tijdens het fabrieksbezoek van Furygan (zie pagina 82) werd ik vergezeld door Jopa-marketingmanager Erik Baas en hij toonde me wat foto’s van zijn eigen hobbyproject: de ombouw van een Honda CX500! Ik werd ter plekke enthousiast en eenmaal thuis sloeg dat enthousiasme over op mijn zoon Sven-Erik. Om een lang verhaal kort te maken: nog geen week later stond er bij ons een hele goedkope, oude Honda CX500 uit 1978 op de heftafel in de garage. Compleet met gladde banden, slechte remmen, achterstallig onderhoud en zonder accu. Een week later was’ie volledig gestript en ging de slijptol er al in. Meerdere keren daags ontving ik van mijn zoon berichtjes, foto’s en links van websites vol magnifiek verbouwde CX-en. Er blijkt inmiddels namelijk een ware cultus ontstaan rond de CX; één van de meest gewone c.q. ordinaire motorfietsen ooit geproduceerd. Maar met zijn mooie compacte aandrijflijn nu opeens ontdekt als hele goedkope basis voor zelfbouwers. Zoek op internet maar eens op ‘CX500 caferacer’ en je weet niet wat je ziet!

Wij kozen voor een low-budget-benadering met veel hergebruik van originele onderdelen. En de lokale Action is onze hofleverancier geworden met hun € 2,09 voor een spuitbus verf! Vele uren hebben we inmiddels samen zitten klussen in de garage, dat maakt deze CX sowieso al onbetaalbaar! Binnenkort krijgen jullie het resultaat te zien.

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...
Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws