WARMDRAAIEN 8 – 2014
Al u dit leest zitten de eerste twee afleveringen van MotoPlus Roadtrip, ons tv-programma op RTL7 (zondagavond 17.30 uur) er inmiddels op. De reacties waren overwegend positief, net als de kijkcijfers. Vanuit de motorbranche werd unaniem enthousiast gereageerd omdat het motorrijden eindelijk weer eens op een positieve manier in beeld kwam en dat is in een tijd dat het nieuws wordt overspoeld door motorbendes en Harley-dagen, die moeten worden afgelast omdat de burgemeester bendeoorlogen verwacht, alleen maar goed.
Het programma zelf heeft natuurlijk even tijd nodig om te groeien. De samenwerking met tv-producent TinCan gaat steeds beter – inmiddels zijn er vijf afleveringen opgenomen – en de cameramensen, geluidsmensen, productiemensen en regisseur beginnen steeds beter te begrijpen wat het motorrijden zo leuk maakt en hoe dat in beeld gebracht moet worden. Vooraf was ons door tv-experts al gezegd dat het bij elk nieuw tv-programma minimaal drie afleveringen duurt voordat alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen van elkaar weet wat er wel, en ook vooral niet gedaan moet worden voor de mooiste beelden. En ook het presentatieteam heeft tijd nodig om op elkaar ingespeeld te raken, zodat er meer vaart in het programma komt en de gesprekjes natuurlijker verlopen. In dat kader vanaf deze plaats toch even een compliment aan onze redactiechef Jeroen Hidding, want een motor testen en daarvan een goed verhaal met veel diepgang schrijven in MotoPlus blijkt toch iets heel anders dan een algemeen verhaal in de camera vertellen, terwijl je weet dat er duizenden mensen naar je kijken.
Wat die diepgang betreft: sommige MotoPlus-lezers reageerden teleurgesteld over de inhoud van MotoPlus Roadtrip, omdat zij blijkbaar dachten dat het tv-programma een gefilmde uitvoering van ons blad zou worden. Dus met veel techniek en zeer uitgebreide testen waarin elke tiende van een seconde, elk veringklikje en de topsnelheid tot twee cijfers achter de komma aan bod zou komen. Die mensen moet ik dus teleurstellen, want het programma is zeker niet bedoeld voor die kleine groep die-hard-motorrijders die minimaal 30.000 km per jaar rijden en voor wie een knietje aan de grond even natuurlijk is als ademhalen. Zoals ik op deze plaats al eerder schreef proberen we met MotoPlus Roadtrip de motorfiets weer op een positieve manier in beeld te krijgen bij een grote groep mensen. De gemiddelde Nederlandse motorrijder wordt steeds ouder en rijdt nog geen 4.000 kilometer per jaar; dat verschilt nogal van de MotoPlus-lezer, waarvan 80% meer dan 5.000 km per jaar rijdt en 40% zelfs meer dan 10.000! Daarnaast hebben bijna een miljoen Nederlanders ooit de moeite gedaan om het motorrijbewijs te halen, maar rijden geen motor. Als we daar via een laagdrempelig tv-programma 1% van kunnen overhalen om toch (weer) op te stappen, dan is dat goed voor de hele branche. En ook goed voor de fanatieke kilometervreter, want elke extra motorrijder op de weg moeten we koesteren en zorgt ervoor dat we als verkeersdeelnemers serieuzer genomen worden.
We zouden natuurlijk ook met zijn allen helemaal niets kunnen doen, zoals de afgelopen tien jaar gebeurde. Dat iedereen dus alleen maar bezig is met zijn eigen winkeltje, zijn eigen ledenaantal en zijn eigen klantjes en verder denkt: ‘na mij de zondvloed’. Dat is makkelijk en veilig, want dan krijg je immers ook geen kritiek. Maar je kunt ook de schouders er onder zetten. Het aantal kijkers stemt in elk geval hoopvol: naar de eerste aflevering keken 120.000 mensen, die bovendien opmerkelijk jong waren: grotendeels tussen de 20 en 40 jaar! Dat de fanatieke, ervaren motorrijder zich dus minder herkent in MotoPlus Roadtrip: jammer dan. Die beloof ik: zodra er twee miljoen motorrijders in Nederland zijn, gaan we voor jullie een apart tv-programma maken! Tot die tijd zou ik hen willen zeggen: lees alles wat je weten wilt in MotoPlus. En ga op zondagmiddag lekker een stukje sturen!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus