Vergelijkingstest BMW R18 – R1200C
Wat hebben de Scorpions, de koekoeksklok en Birkenstock met elkaar gemeen? Wereldwijde hits, made in Germany. Duits – Beiers! – succes op wielen is er volop, maar een boxer-cruiser is tot nu nog nooit een hit geweest. Daar moet de afgelopen jaar geïntroduceerde R18 verandering in gaan brengen!
Daarbij lieten de Duitsers niets aan het toeval over. De hele hype voorafgaand aan de lancering van de nieuwe R18 was perfect georkestreerd. Zelf ver van tevoren waren er al de nodige geruchten en stille hints: een R5-hommage, supergeheime voorpresentatie van de dikke boxer in Japan, de ‘Concept R18’ op het Concorso d’Eleganza, een met sterrenstof omhulde dragster van Roland Sands. Ja, er was genoeg over te doen.
En niet geheel onterecht, dat de R18 een meer dan bijzondere motorfiets is, staat als een paal boven water. Gestileerder dan iedere andere BMW, de dikste boxer aller tijden, cilinders als biervaten, open cardanas, hardtail-look. Kortom, een rollend monument met een typeaanduiding vol historisch besef. Een ook die goed aanslaat bij de klandizie, want voorlopig is deze Beierse interpretatie van de Amerikaanse droom volledig uitverkocht.
Een nogal schril contrast met de eerste poging van BMW in het cruisersegment, de in 1997 gepresenteerde R1200C. De motorfiets polariseerde op z’n zachtst gezegd nogal en verwerd tot een hoofdpijn hoofdstuk in BMW’s geschiedenis waaraan men in München niet met heel veel plezier aan terugdenkt. Inmiddels heeft de C bijna een cultstatus verworven en moet je flink geduld hebben wil je er eentje voor een beetje acceptabele prijs kunnen kopen.
Roept bij ons toch de vraag op hoe beide Beierse custom-interpretaties zich nu eigenlijk tot elkaar verhouden? Was de R1200C gewoon slecht? Begreep men het concept gewoon verkeerd? Of had de R1200C de tijd gewoon niet mee? We zoeken het voor je uit in MotoPlus 2/2021, vanaf 22januari in de winkel!