Nieuws

Vergelijkingstest 3 scramblers

Wat kocht je in de eerste helft van de twintigste eeuw als je met de motor door het terrein wilde rijden? Nou, niks. Specifieke terreinmotoren waren gewoon niet te koop. Dus werden de verkrijgbare straatmotoren door middel van noppenbanden, hogere sturen, (iets) langere veerwegen en hoogliggende uitlaatsystemen geschikt gemaakt voor het harde leven buiten de gebaande weg. De tweewielige ‘scrambler’ (letterlijk ‘klauteraar’) was geboren!

In de jaren 70 van de vorige eeuw werden vervolgens af fabriek motoren geleverd die prima waren voorbereid op het betere terreinwerk, en de komst van deze ‘offroadmotoren’ betekende het einde van de scrambler. De laatste jaren maakt deze echter weer een stevige opmars door, niet (alleen) als hobbymatig zelfbouwproject, ze rollen tegenwoordig gewoon van de productielijn. Waarbij het natuurlijk vooral om de designkant van het verhaal gaat en niet zozeer over de daadwerkelijke terreincapaciteiten, daar hebben we immers heel andere (lees: betere) alternatieven voor.
De Fantic Caballero Scrambler 500, Mash X-Ride 650 Classic en Ducati Scrambler Icon Dark moeten het op scrambler gebied dus vooral van de looks hebben.  En dat zit wel snor, met hun licht klassiek lijnenspel, grote ronde koplamp en bovenal karaktervolle blokken rijden ze gemakkelijk je hart in. Ongeacht of het nu de dikke eenpitters van de Fantic en Mash betreft, of de klassieke 90°-V-twin van Ducati, qua emotie schieten ze allemaal vol in de roos.

Veel conceptuele overeenkomsten dus, maar toch vliegt elk van hen het scrambler thema op heel eigen wijze aan, zo blijkt bij een onderling treffen in MotoPlus MotoPlus 4/2021. Wat zijn de plussen en minnen van elk? Wie mag zich karakterbak van de dag noemen? En wordt de plank ergens ook volledig misgeslagen? Je leest het in MotoPlus 4/2021 (vanaf 19 februari in de winkel). Liever een abonnement? Gewoon even hierrr… klikken.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws