Warmdraaien

Vakantie, horrorcrashes en avontuur

Ik hoop dat iedereen in goede gezondheid en lekker uitgerust weer terug is gekomen van vakantie. Een vakantie die wellicht anders is verlopen dan velen een half jaar geleden voor ogen hadden. Er zijn waarschijnlijk veel minder buitenlandse motortrips gemaakt, terwijl Nederland en directe omgeving op veel extra belangstelling mochten rekenen.

De aanvankelijk in het voorjaar geplande MotoPlus Lezersreizen naar de Harz zijn nu in de zomer verreden en gelukkig zonder veel ‘gedoe’ prima verlopen. En over een paar weken is onze jaarlijkse Alpenmasters-lezersreis: met twee groepen rijden we een weekje naar en door Zwitserland. Daarvoor staan alle seinen voorlopig nog op groen.

Vooral voor de sportliefhebbers hoop ik dat ze inderdaad goed hebben kunnen uitrusten in hun vakantie, want nu het sportseizoen in alle hevigheid is losgebarsten, zijn het voor de tv-kijker een soort van marathonzittingen geworden, waarbij je vaak aan twee schermen niet eens genoeg hebt om alles live te volgen. De MotoGP- en Superbike-wegraces, de MXGP-motorcross (met zelfs al een GP op woensdag), en daarnaast willen we natuurlijk ook zien of Max Verstappen erin slaagt een bres te slaan in de Mercedes-dominantie in de F1. Zo saai als die F1-races doorgaans verlopen, zo fantastisch zijn de MotoGP-wedstrijden.

Marc Marquez had een beter lot verdiend dan zijn gebroken arm na een sublieme inhaalrace in Jerez, maar met het wegvallen van topfavoriet Marquez zijn de wegrace-GP’s nóg onvoorspelbaarder geworden: ineens ruiken veel andere rijders hun kans om te shinen en dat levert prachtige wedstrijden op. Zo zagen we bijvoorbeeld dat rookie Brad Binder twee weken geleden in Tsjechië voor de eerste KTM MotoGP-zege zorgde. Bij KTM hebben ze de afgelopen maanden grote stappen gezet: in 2017 begonnen ze aan hun MotoGP-avontuur, afgelopen zondag reden er in hun thuis-GP op een gegeven moment drie KTM’s bij de eerste zeven. Door een herstart én doordat ze elkaar in de wielen reden kwam dat nog niet tot uitdrukking in de uitslagen, maar het lelijke eendje in de MotoGP is ineens een mooie zwaan geworden.

Die herstart had trouwens alles te maken met een vreselijke crash, waarbij de motoren van de gevallen Zarco en Morbidelli als projectielen dwars door het rijdersveld schoten, en met name de nietsvermoedende Rossi op een haar na raakten. Thuis op de bank sloeg mijn hart zelfs over toen ik het zag gebeuren, het was een wonder dat het goed ging en dat iedereen het er relatief ongeschonden vanaf bracht. Die crash was trouwens al de tweede megacrash van die dag: ook in de Moto2 gebeurde een horrorcrash toen Syahrin op volle snelheid inreed op de op de baan liggende motor van de gevallen Bastianini. Ook dat liep gelukkig relatief goed af.

Over naar beter nieuws: zelf reed ik vorige week mee in de eerste GPS Challenge, een ruim 250 km lange avontuurlijke allroad-rit door Brabant, die je individueel of in kleine groepjes narijdt door het volgen van waypoints in je GPS. En dat pionieren en zelf je route vinden blijkt een hartstikke leuk spelletje, waarbij je niet alleen lekker je eigen tempo kunt rijden, maar ook veel meer gefocust bent en de hele dag in een lekkere vibe zit. Aan het eind van de dag staan er geen bekers klaar voor de winnaar, maar wel lekkere Brabantse worstenbroodjes voor iedereen. Vergeleken met een georganiseerde trip achter een voorrijder is het wat minder gezapig en moet je zelf meer nadenken en puzzelen.

Deze try-out was zeer geslaagd: ik kan de geplande GPS Challenges op 22 september, 20 oktober en 24 november – georganiseerd door Wesley Pittens Allroad Academy, Riding Adventures en Memo Tours – echt aanraden voor alle avontuurlijk ingestelde allroad-rijders die van actie houden, en die niet bang zijn dat hun helm van binnen nat wordt van het zweet…

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws