Nieuws

Überbrute Brit: Eisenberg V8

Er is altijd baas boven baas! Denk je met een 2,5 liter, 167 pk sterke Rocket III zo’n beetje het summum op motorgebied te hebben gekocht, valt je oog ineens op deze Eisenberg V8. Drie liter cilinderinhoud, maximum vermogen van 480 pk; daarbij verbleekt de dikke Triumph tot een ongeschoren koorknaapje!

Drijvende kracht achter het opvallende apparaat is Zef Eisenberg. De Brit is oprichter van het voedingssupplementenmerk Maximuscle, maar is in thuisland Engeland vooral bekend van zijn hogesnelheidsrecords op twee wielen.

Eisenberg V8 3

Zef Eisenberg op zijn droomproject: de Eisenberg V8.

Momenteel heeft Eisenberg, tevens gastheer van verschillende motor gerelateerde TV-shows, 47 records op zijn naam staan. Vier jaar geleden begon Eisenberg met een bijzondere project: het ontwerpen en bouwen van de lichtste, voor de openbare weg gehomologeerde V8 motorfiets ter wereld. Inmiddels staat die droom op het punt om werkelijkheid te worden, want ziehier de Eisenberg V8!

Het blok, gebouwd in samenwerking met RPE engines, maakt gebruik van de cilinderbanken en -koppen van een Suzuki Hayabusa in combinatie met een eigen zandgegoten carter. Net als de V8-krachtbronnen van Ferrari kreeg de Eisenberg een ‘platte’ krukas, voornamelijk omdat die constructie minder balancering vereist. Een zo laag mogelijk gewicht (én hoge toerentallen) was namelijk één van de speerpunten bij het ontwikkeling, het complete blok in rijklare trim weegt dan ook ‘slechts’ tachtig kilo. Leuke feitjes, maar waar het voornamelijk om draait zijn natuurlijk de prestaties, en die zijn niet misselijk: de atmosferische V8, met een maximum toerental van 10.500 toeren, zal in straattrim goed zijn voor een maximum vermogen tussen de 420 en 480 pk. Voer je ‘m racebenzine, dan zit er zelfs meer dan 500 pk in het vat. De topsnelheid van het bizarre apparaat ligt daarbij naar verwachting rond de 350 km/uur. Het blok wordt gevoed door acht, middels ride-by-wire aangestuurde gaskleppen. In combinatie met de Motec ECU kan er op deze manier een elektronisch vangnet worden gecreëerd, in de Rain-modus bijvoorbeeld, is het maximale vermogen tot 240 pk teruggeschroefd.

De V8 is in de lengterichting in een stalen frame ingebouwd. Ondanks de bepaald niet compacte maten van het blok, ligt de wielbasis van 1.650 mm net boven die van de Ducati Diavel. Ook het drooggewicht van 280 kilo is relatief gezien best licht. Verdere features van de Eisenberg V8 zijn een direct afgeveerde achterschokbreker, een dikke upside-down voorvork en al niet minder vette zegzuiger remklauwen voor.

Technisch gezien een machine die zich vooral middels superlatieven laat omschrijven, financieel helaas ook. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een typegoedkeuring, bestellingen kunnen echter nu al geplaatst worden. Exacte prijzen zijn niet bekend, maar variëren tussen de honderd- en honderdvijftigduizend pond (grofweg tussen de € 120.000,- en € 175.000,-). Dit jaar maar geen vuurwerk dan maar…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...

Overig nieuws