Nieuws

Triumph werkt aan elektrische Speed-E met 180 pk

Triumph werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe elektrische motorfiets. Nu, na twee jaar ontwikkelen, krijgen we een eerste sneak preview te zien van de machine die nu nog door het leven gaat als het TE-1 Project.

Volledig elektrische motorfietsen hebben nog een lange weg te gaan voor ze echt voet aan de grond krijgen bij motorrijders. Over het algemeen hebben de machines een te beperkte reikwijdte, zijn ze erg duur en ontbreekt het aan een geluidsbeleving. Dat betekent echter niet dat fabrikanten er niet aan werken. In tegendeel. Na een aantal kleinere merken, zoals Energica en Zero, stappen nu ook grote merken in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Harley-Davidson LiveWire.

Maar ook Triumph werkt aan een elektrische motorfiets. De aankondiging hiervan vond al plaats in 2019. Toen maakte Triumph bekend gestart te zijn met het TE-1 Project. Een tweejarig project waarin Triumph zich wilde oriënteren op de mogelijkheden voor elektrische motorfietsen. Mede daarom sloeg de fabriek uit het Britse Hinckley de handen ineen Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd.’s e-Drive Division, en de WMG, van de Universiteit van Warwick.

Nu, in maart van 2021, laat Triumph de eerste vruchten van deze samenwerking zien. Een ontwerpstudie van een zeer fraaie naked die duidelijk herkenbaar is als een Triumph. Want het team heeft zich duidelijk laten inspireren door de Speed Triple. Geen straf, want het resultaat is een lekker agressief ogende naked. Uiteraard moet dit model het wel zonder de bekende gretige driecilinder doen, want die is vervangen door een elektromotor.

Ook dit door Williams ontwikkelde onderdeel is zeker het noemen waard. De elektromotor, zoals Triumph hem nu heeft aangekondigd, heeft namelijk een vermogen van 130 kW (180 pk) en weeg slechts 10 kilo. Verder is de machine standaard voorzien van een regenereersysteem en tractie controle. De elektromotor en de accu zijn samen in de nieuw ontwikkelde aluminium frame ondergebracht.  Verder specs, zoals een beoogde reikwijdte, heeft Triumph nog niet bekendgemaakt. Ook is niet bekend hoe groot de capaciteit van de accu is.

Gelukkig hoeven we, als we Triumph mogen geloven, niet heel lang te wachten tot we meer informatie krijgen. Het project bevind zich nu namelijk in de tweede fase. In de nu volgende derde fase wordt de designstudie uitgewerkt tot een prototype. Daarna (in fase 4) volgt de inrichting van de productie van de eerste elektrische Triumph’s. Afgaande op de planning en het huidige tempo, kan zitten we dan in eind 2023, begin 2024. Klinkt goed!

 

Ook Triumph op de elektrische toer

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws