Nieuws

Trajectcontroles België zijn Belgenmop voor motorrijders

Belgische motorrijders ontspringen vaak de dans bij trajectcontroles omdat de gebruikte apparatuur meestal van voren fotografeert. Wel zo handig als er alleen een nummerplaat achterop zit.

Bij een trajectcontrole maken camera’s twee foto’s. Eentje aan het begin van het traject en eentje aan het einde. De gemiddelde gereden snelheid wordt berekend door de tijd die tussen die twee kiekjes zit. De boete volgt daarna als vanzelf. Alleen schieten de meeste camera’s alleen van voren en op die platen zien ze waarschijnlijk alleen breed grijnzende motorrijders.

Het is geen rocket science dat een foto van achteren de oplossing is voor alle problemen. Toch ligt het niet zo eenvoudig. De voorste nummerplaat is vaak minder vuil en daardoor dus beter leesbaarder. Bovendien brengt een foto van voren de inzittenden in beeld en dat is handig bewijsmateriaal als er iets niet helemaal in de haak is.

Natuurlijk haast de Belgische politie zich om te zeggen dat sommige trajectcontroles weldegelijk van achteraf beelden maken. Die knagende onzekerheid blijft dan toch hangen. Bovendien zijn ook de gewone flitspalen en mobiele controles tegenwoordig een zekerheidje bij onze zuiderburen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...
Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws