Nieuws

Trajectcontroles België zijn Belgenmop voor motorrijders

Belgische motorrijders ontspringen vaak de dans bij trajectcontroles omdat de gebruikte apparatuur meestal van voren fotografeert. Wel zo handig als er alleen een nummerplaat achterop zit.

Bij een trajectcontrole maken camera’s twee foto’s. Eentje aan het begin van het traject en eentje aan het einde. De gemiddelde gereden snelheid wordt berekend door de tijd die tussen die twee kiekjes zit. De boete volgt daarna als vanzelf. Alleen schieten de meeste camera’s alleen van voren en op die platen zien ze waarschijnlijk alleen breed grijnzende motorrijders.

Het is geen rocket science dat een foto van achteren de oplossing is voor alle problemen. Toch ligt het niet zo eenvoudig. De voorste nummerplaat is vaak minder vuil en daardoor dus beter leesbaarder. Bovendien brengt een foto van voren de inzittenden in beeld en dat is handig bewijsmateriaal als er iets niet helemaal in de haak is.

Natuurlijk haast de Belgische politie zich om te zeggen dat sommige trajectcontroles weldegelijk van achteraf beelden maken. Die knagende onzekerheid blijft dan toch hangen. Bovendien zijn ook de gewone flitspalen en mobiele controles tegenwoordig een zekerheidje bij onze zuiderburen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.